
Meer dan een miljoen euro had Alexander Pechtold, naar eigen zeggen, in oktober 2023 al uitgegeven om het onderzoek naar misstanden met de examencapaciteit, reserveringstermijnen en slagingspercentages tegen te werken. Onder druk van het journalistieke onderzoek, een brandbrief vanuit Consumentenbelang en de motie van Hidde Heutink (PVV) levert het CBR sinds gisteren zelf het keiharde bewijs dat de Tweede Kamer, de rijscholen én jongeren al meer dan drie jaar bewust verkeerd zijn geinformeerd.
‘Henrie Kamps heeft voortdurend gewezen op de zwendel met reserveringstermijnen en andere misstanden binnen CBR. Hij heeft zelfs in 2023 een bedankbriefje voor zijn oplettendheid ontvangen van de vorige minister, maar het duurde tot januari 2025 voor een Tweede Kamerlid, Hidde Heutink, in een aangenomen motie het CBR kon dwingen om de waarheid te vertellen. Nu kan iedereen op de website van het CBR zien dat het onderzoek dat wij per 1 september van Kamps hebben overgenomen noodzakelijk en gerechtvaardigd was. De jonge consument is verschrikkelijk belazerd en financieel benadeeld en dat zal gecompenseerd moeten worden. ‘Dat kan zomaar in de honderden miljoenen euro’s gaan lopen’, zegt de voorzitter van VCBA.
‘Natuurlijk wist de hele rijschoolwereld al lang dat het CBR de Tweede Kamer in 2023 en 2024 verkeerd informeerde door toe te zeggen dat eind 2023 en eind 2024 de wachttijden weer op 7 weken (kpi) zou staan. Dat hebben wij aangetoond met screenshots uit het reserveringsplatform TOP. Echter, de rijschoolwereld heeft er zelf businesswise niet zoveel financieel nadeel van. Ze sturen gewoon een extra factuur voor de benodigde extra lessen.’
‘De veelal jonge consument is er wel verschrikkelijk door gedupeerd. Nu de nieuwe functionaliteit op de website bevestigd dat de wachttijden in een groot deel van Nederland op dit moment nog steeds twee keer of meer hoger zijn dan kpi, is de tijd rijp om verder te praten over een massaclaim. Daarbij denken wij aan een claim van €500 euro voor jongeren die vanaf 2022 en in de toekomst soms tot wel twee keer langer moesten en moeten wachten dan volgens de kritieke prestatie indicator wenselijk is. Het ministerie, de beide Directeuren Generaal Mobiliteit, waren aldoor op de hoogte en speelden het ‘vals spelen’ van het CBR gewoon mee blijkt uit WOO documenten. Dat is kwalijk en past niet bij een betrouwbare overheid’.
KIJK NAAR DE ONTHUTSENDE REALITEIT PER 24 MAART 2025