Rock you!

Het onderzoeksplatform Rijlezz voorspelde vorig jaar al dat er andere tijden aanbreken voor het gebruik van jongeren van de auto. Nu in alle grote steden het gebruik van deelscooters en fietsen al overweldigend is zal de ‘next step’ voor jullie generatie de elektrische deelauto worden. De rijschoolwereld en het CBR zijn niet of nooit bezig met de toekomst. Zij denken dat alles bij het oude blijft en dat jullie nog generaties lang het lessen in veel te grote én te dure lesauto’s blijven accepteren. Dat jullie ook de komende jaren twee of drieduizend euro betalen voor rijles; terwijl dat in België maar zo’n €500 kost. Fout!

Lekker ff snel een Rocks via de app reserveren en samen met je vriendin naar de stad. Niks natte broek als het regent… gewoon lekker droog en met 45 kilometer per uur.

Vorig jaar publiceerde het webblog SCBR (stopCBR) al ‘fake nieuws’ om de lezers te informeren hoe de toekomst van de rijschoolwereld ooit zal worden opgeschrikt. Zoals de taxiwereld dat ooit werd toen Uber naar ons land kwam. Of toen de videotheken merkten dat jullie online films gingen kijken en geen dvd’s meer halen in de videotheek. Ah… je weet al niet meer dat er ooit een winkel was die ‘videotheek’ heette. Haha!

Met de aanstaande introductie van de Opel Rock op de Nederlandse markt zal een nieuw tijdperk aanbreken voor de rijschoolwereld. Natuurlijk is de Opel Rocks niet de juiste elektrische auto voor de introductie van een landelijk concept waarin de rijopleiding een extraatje wordt als je een abonnement neemt op een car-sharing concept. Zoals je ooit een iPhone (bijna gratis) kreeg als je een mobiel-abonnement afsloot. Maar er zullen fabrikanten komen die straks een meer volwaardige elektrische auto voor jullie klaar hebben staan op de hoek van de wijk waar je woont of studeert…

En er zullen aanbieders komen zoals nu “GO” of “Felyx”. Want jullie zullen in de toekomst de weg naar de deelauto zeker weten te vinden…

De Opel Rocks-e is “progressief, stoutmoedig en puur”, jubelde het persbericht eind vorig jaar over de elektrische brommobiel. Om daaraan toe te voegen: “Typisch Opel.” Maar dat is grote onzin natuurlijk, want de Opel Rocks-e is gewoon een Citroën Ami met een ander logo. Een stadskarretje dus.

De Citroën Ami – die wonderwel naar de Verenigde Staten wordt gehaald – valt in dezelfde categorie als de Biro: een elektrisch karretje met een topsnelheid van 45 km/h. Je hoeft geen autorijbewijs te hebben om in een Ami of Biro te rijden. Vooral in Amsterdam zie je de kleine karretjes overal. Voorheen mocht je ze op de stoep voor niets parkeren, maar daar heeft de gemeente een stokje voor gestoken.