Kamps: “Vroeg of later loopt het CBR tegen de lamp!”

Loading

Sinds ruim een week zit de Needse journalist Henrie Kamps aan de rand van de Auke Vleerstraat in Enschede voor de volgende fase in het onderzoek naar grootschalige zwendel met examencapaciteit door het CBR. Met zijn blauwe ‘PERS’ hesje trekt hij veel aandacht bij voorbijgangers. De politie laat hem met rust!

“Het lijkt inderdaad meer op een hobby dan werk” zegt de plaaggeest van de CBR examinatoren. “Jarenlang dacht ik dat vissen wel weer een leuk tijdverdrijf voor mij was, maar dit is leuker. En ieder uur heb ik wel een paar keer ‘beet’.

Daarmee doelt Kamps op examinatoren die zich niet aan de wet houden. Hoewel er enige verbetering is ten opzichte van eerdere metingen in het najaar van 2022 en het voor- en najaar van 2023 blijkt uit het huidige onderzoek dat 30% van de examinatoren zich niet aan de wettelijke 35 minuten houdt die het examen moet duren.

‘Maar dat is niet het belangrijkste onderdeel van ons werk. Dat is alleen maar ter onderbouwing dat het prima mogelijk is om binnen 25 minuten een examen uit te voeren. Dus verander de wet dan ook maar. Dan kan iedere examinator één extra examen afnemen per dag. Dat verkort de wachttijden’. aldus de voormalig rijschool eigenaar. Hij onthulde in 2021 misstanden binnen het ict platform TOP van het CBR en botste daardoor met voormalig D66 coryfee Alexander Pechtold. Die wilde die misstanden in de doofpot stoppen. Er volgde een schorsing en mediahetze tegen de journalist.

‘Belangrijker is echter het registreren van het aantal examenbewegingen per tijdsblok. Er zijn 8 examenblokken van per dag. Met de videoregistraties die we vanaf het begin hebben gemaakt en die sinds 2022 worden bewaard, kunnen we bewijzen dat het CBR in Enschede niet werkt aan kortere wachttijden. En dat is wat de minister al meerdere malen belooft heeft aan de Tweede Kamer. De wachttijd in Enschede is nu nog steeds vier tot vijf maanden. Op dit moment 19 weken. In andere regio’s zelfs nog langer.

‘Dus niet zoals door minister Mark Harbers belooft landelijk maximaal 8 tot 10 weken vanaf eind december 2023. Dat kan ook niet, want per blok rijden er maar 4, 5 of 6 examenvoertuigen in plaats van 10 tot 12 voor Corona.

In Enschede zijn dagelijks momenteel slechts zo’n 40 tot 50 examens in plaats van de vroegere 80 tot 100. Dat blijkt uit de examenbewegingen die wij monitoren. Er is geen sprake van een inhaaleffect. Wij verwachten eerder een verslechtering. Pas als de tussentijdse toets verdwijnt of de examenduur wettelijk naar 25 minuten gaat kan het CBR 100.000 examenplekken creëren. Maar Pechtold gaat dat niet doen, want daarmee bevestigd hij dat hij in 2022, 2023 en dit jaar jongeren onnodig financieel heeft benadeeld voor zo’n 500 euro per persoon.’ aldus Kamps.

Het gevolg van een wachttijd van bijna een half jaar is namelijk dat jongeren extra rijlessen moeten kopen om die wachttijd te overbruggen en de rijvaardigheid op niveau te houden. Gemiddeld kost dat zo’n 500 euro extra per jongere.

Kamps blijft volharden in het onderzoek en is overtuigd “Vroeg of laat loopt het CBR tegen de lamp. Ze hebben jongeren door de jaren heen voor enkele honderden miljoenen gedupeerd. De onderzoeksresultaten helpen volgens juristen om op een later moment jongeren en hun ouders via cbrclaim.nl een massaclaim in te laten dienen tegen de overheid. Pechtold beloofde ook nog eens via de media in 2022 100 extra examinatoren in dienst te nemen. Uit WOO onderzoek blijken dat er 0 te zijn.’

Problemen met de politie verwachten de onderzoekers niet meer. ‘Er is overleg geweest met de autoriteiten en daaruit bleek ook wel dat men het gevoel had dat het CBR ‘misbruik van de macht’ maakte door ruim 50 keer de politie op te roepen. We monitoren nu vanaf de overzijde van de weg en fixeren op de nummerborden van vertrekkende en terugkerende examenvoertuigen.’

aan de hand van de kentekens worden examenbewegingen geteld.

Kamps doet het onderzoek inmiddels weer zelf, om andere vrijwilligers te behoeden voor de intimidaties en rechtszaken vanuit het CBR en DGMO, het Directoraat Generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Beide instituten hebben er voor gezorgd dat de vorige voorzitter, Pascal Hansen, nu ziek thuis zit. Om het onderzoek te frustreren hebben examinatoren leugenachtige verklaringen afgelegd in opdracht van DGMO en/of het CBR. Ik heb niets meer te verliezen, dus neem ik het risico!’ aldus de 62-jarige voormalige Hilversumse programmamaker.

’Een handjevol Enschedese CBR medewerkers verklaard al jaren bewust en aantoonbaar leugenachtig. Vroeg of laat lopen ook die wel tegen de lamp. Er komt een periode na het tijdperk Pechtold. En de meesten van die ambtschenners hebben nog lang geen pensioen. Pechtold accepteert liegen, bedriegen en bedreigen omdat het zijn ‘tweede natuur’ is, maar of zijn opvolger dat ook doet? Ik heb ordners vol bewijs en uren video die aantonen hoe ‘de vijf van Enschede’ in strijd hebben gehandeld met de ambtseed- of belofte. De volgschade kunnen Pascal Hansen, eventuele anderen en ik zelfs op hen privé verhalen. Daar is nieuwe wetgeving voor’

VCBA, de consumentenvereniging die het onderzoek doet, is op dit moment nog bezig om te onderzoeken of er drones mogen worden ingezet boven het CBR gebouw. ‘Wij hebben dat al getest, maar met een professionele gecertificeerde drone. Vanwege het risico van inbeslagname willen we ter plaatste lowcost drones inzetten. Dat levert een goed overzicht op, zonder dat de kandidaten of examinatoren er hinder van ondervinden.’