Verzekeraars: ‘CBR wel degelijk aansprakelijk voor schade door ontkoppeld gaspedaal’

Loading

Goed nieuws voor de rijschoolwereld. Verzekeraars laten, desgevraagd, weten dat het CBR wel degelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de gevolgen van een aanrijding of ongeval als blijkt dat een examinator voorafgaand aan een examen- of andersoortige – door het CBR afgenomen – rit het gaspedaal op de dubbele bediening heeft afgekoppeld.

‘Wanneer het CBR een schade-beperkende maatregel in een door ons verzekerde lesauto eigenhandig verwijderd of ontkoppeld dan zullen wij de schade op het CBR verhalen. Het staat het CBR niet vrij om voor het door ons verzekerde voertuig eenzijdig en zonder goedkeuring van verzekerde het gaspedaal op de dubbele bediening te verwijderen of te ontkoppelen. Onze verzekerde heeft het hoogste recht en zelfs plicht om schade te beperken, dan kan het niet zo zijn dat het CBR onderdelen ‘onklaar’ maakt. ‘ laten verzekeraars weten.

Verzekeraars erkennen dat de wet het gebruik van een gaspedaal op de dubbele bediening niet verplicht stelt, maar is na onderzoek van mening dat als een rijschool uit veiligheidsoverwegingen besloten heeft om een gaspedaal te gebruiken om in voorkomende situaties preventief te kunnen handelen het CBR het niet vrijstaat om deze eenzijdig te ontkoppelen. ‘Wij missen de onderbouwing van het ontkoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening in opdracht van het CBR. Het brengt ook hun medewerkers in gevaar!’

In hoeverre dit goed nieuws is voor voormalig rijschool-eigenaar Kris Kalloe is op dit moment niet duidelijk. Wij denken dat het voor een doorbraak kan zorgen in zijn strijd om de veiligheid van leerlingen en voorbestaan van rijscholen – die aansprakelijk worden gesteld voor een schade die is ontstaan omdat een examinator het gaspedaal op de dubbel bediening heeft ontkoppeld – veilig te stellen.

Kris Kalloe raakte zijn rijschool en bezittingen kwijt toen hij de schade van de Nederlandse Spoorwegen van ruim 5 miljoen euro moest betalen. Zijn verzekeraar dekte daarvan maximaal 2 miljoen.