Wie durft de juridische strijd tegen het CBR aan?

Loading

Procederen tegen de Staat is moeilijk en duur. Voor een gewone burger of rijschoolhouder niet op te brengen. Het Nationaal Loket Onrecht wil desondanks dat ervaren advocaten het CBR Schandaal rond voormalig rijschoolhouder Kris Kalloe ter hand gaan nemen. Een eerste inschatting is dat de kosten kunnen oplopen tot €100.000 tot €250.000 en daarom adviseert Onrecht de Hagenaar om een bemiddelaar te vragen om met het ministerie of zijn toenmalige verzekeraar om tafel te gaan voor de bekostiging van de benodigde juridische procedures. Omdat ook zij belang hebben bij een gerechtelijke uitspraak.

‘Uw verzekeraar heeft destijds enkele miljoenen moeten betalen ten gevolge van uw aansprakelijkheid. Echter, met de kennis van nu blijkt dat het CBR ruim 1 miljoen keer per jaar het gaspedaal op de dubbele bediening bewust ontkoppelt en daarmee verantwoordelijk is voor de gevolgen. De heer Pechtold bevestigt en erkent deze directief van het CBR, maar de heer Pechtold heeft, zoals zo vaak, een eigen interpretatie van de wetgeving.

Volgens ons onderzoek heeft zijn interpretatie zeker gevolgen voor de aansprakelijkheid/verhaalbaarheid. Anders gezegd: Nationale Nederlanden zou mogelijk bij een gunstige uitkomst van juridische procedures het CBR alsnog kunnen aanspreken over dat deel, volgens uw verklaring is dat tweeënhalf miljoen euro geweest, die Nationale Nederlanden op grond van uw polis mogelijk onterecht heeft uitbetaald aan de Nederlandse Spoorwegen’

‘Een andere mogelijkheid is om via de politieke route te proberen of het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een bijdrage doet in de geraamde kosten van de door ons beoogde advocaatskosten; welke door ons zijn begroot op tussen de €100.000 en €250.000. Dat is fors, maar weegt niet op tegen de gevolgen van te verwachten maatschappelijke schade wanneer zich nu of in de toekomst opnieuw een vergelijkbaar ongeval voordoet, waarbij het zeker aannemelijk is dat er veel doden en gewonden kunnen vallen in NS treinen of andere’.

Duidelijk wordt in de voortgangsbrief vanuit het Nationaal loket Onrecht, dat overigens pas officieel in 2025 voor het grote publiek ‘geopend’ wordt, dat ‘afhankelijk van strategische keuzes onze voorkeur uitgaat naar Knoops Advocaten of Richard Korver.’