Harold Bekhuis,’de Beul van het CBR’, verantwoordelijk voor celstraf instructeurs?

Loading

Hoe groot was de rol van voormalig divisiemanager Rijvaardigheid Harold Bekhuis bij de jarenlange intimidatie en bestraffing van rijschoolhouders? ‘Groot’ blijkt uit de verklaring van een anonieme bron bij het CBR: een medewerker die al jarenlang werkzaam is op het kantoor van de divisie Rijvaardigheid in Arnhem. Nu Bekhuis daar vertrokken is durft de bron zich uit te spreken. De naam van de voormalig verkeersagent Harold Bekhuis – onder andere bij het Rotterdamse politiekorps – duikt daarnaast telkens opnieuw op in dossiers van rijschoolhouders en instructeurs die zonder pardon jarenlang werden geïntimideerd of zelfs in de cel belandden door verklaringen van lokale examinatoren

‘Ik ben meerdere keren door de politie aangehouden en soms voor enkele dagen in de gevangenis belandt nadat het CBR met de politie had gebeld. Nooit kwam er een schriftelijke verklaring of aangifte.’ zegt Kris Kalloe. Kalloe besloot tegen het CBR te procederen, nadat het CBR hem liet opdraaien voor een schadeclaim vanuit de Nederlandse Spoorwegen van 5 miljoen euro. De schade ontstond nadat een Rijswijkse examinatrice tijdens een praktijkexamen met de lesauto van zijn Haagse rijschool Cityline tot stilstand kwam op de spoorwegovergang. De examinatrice had zelf, zo bleek later na onderzoek, het gaspedaal op de dubbele bediening ontkoppeld.

Twee elkaar tegemoet komende treinen ramden de lesauto die stil was gevallen op de dubbele spoorwegovergang ‘het Haantje’ bij Rijswijk. In het examenvoertuig zaten alleen de mannelijke kandidaat en de examinatrice. ‘De schade aan beide treinen en het spoor waren 5 miljoen. Het CBR liet mij daar voor opdraaien. Uiteindelijk heb ik een dure advocaat ingeschakeld. Ik ben daarna alleen maar gepest en geïntimideerd bij het CBR in Rijswijk tot ik kapot was gemaakt; alle leerlingen zakten en de pesterijen gingen maar door. In woord en gedrag door lokale examinatoren.Tot op de dag van vandaag ben ik daardoor bang voor de macht van het CBR. Ze hebben echt heel veel macht en kunnen de politie ophitsen. Ik ben alles kwijtgeraakt door het CBR’

‘Het CBR heeft mijn broertje bewust kapotgemaakt’ zegt broer Sjaam Kalloe daarover in een interview met journalisten in het najaar van 2023. Sjaam Kalloe is eigenaar van het Amsterdamse Top-Drive/Rijschool L; een Rijschool Administratie Kantoor [een RAK is geen echte rijschool en leid zelf geen leerlingen op, red] en al jaren de grootste afnemer van praktijkexamens van het CBR. Sjaam Kalloe had in het verleden zelf ook last van door het CBR opgehitste politieagenten. ‘Maar daar hebben wij vanaf een bepaald moment geen last meer van….’

In september 2023 is het de Twenste rijschooleigenaar Erik Boensma die ‘betrapt’ wordt door een examinator die verklaard ‘Ik heb van hogerhand de opdracht gekregen dat jouw BE-combinaties niet langer geschikt zijn om examens te doen.’ Het is dan slechts twee weken nadat Boensma een persoonlijke brief heeft gestuurd aan Harold Bekhuis. Kort daarvoor onthulde de Twentse rijschooleigenaar, met hulp van ons blog, al dat het CBR jarenlang zwendelt met de RIS examencapaciteit. Dat wordt nog eens bevestigd in een brief die hij ontvangt van … Harold Bekhuis. De brief wordt via ons blog openbaar gemaakt. Dat blijft niet zonder gevolgen zo merkt Erik Boensma enkele weken later.

Boensma neemt alle telefoongesprekken op en heeft bewijs dat hij er bij het CBR in Enschede is ingeluisd. Twee van de langstzittende examinatoren ‘M&M’ hebben een schouwingsrapport getekend dat zijn aanhangwagen-combinaties voldoen aan de eisen van het CBR, maar beweren tegenover de regionale manager, eveneens een ex-politieagente, daar niets meer van te weten. Uiteindelijk durft Boensma geen rechtszaak tegen het CBR aan te spannen – zijn verzekeraar stelt wel een budget van €25.000 beschikbaar – omdat hij weet dat hij daarna kapotgemaakt wordt door het CBR.

“Wij noemden Harold achter de schermen ‘de beul van het CBR’ zegt onze anonieme bron. ‘Hij trekt aan de touwtjes en heeft een onbegrensde macht om lokale medewerkers voor zijn karretje te spannen. Hij beleeft er plezier aan om rijscholen ‘een lesje te leren’ en heeft zo zijn eigen maniertjes. Hij maakt ze helemaal kapot! In combinatie met Alexander is het een beangstigende, giftige combinatie.”

Rutger Castricum van Powned kent Harold Bekhuis uit een interview dat hij afnam over de jarenlange zwendel met theorie-examens. In 2014 komt Harold Bekhuis daardoor al in opspraak en verschijnt hij eindelijk voor de camera van PowNews. Het is een van de weinige tv-optredens van onzekere ‘hakkelende’ Harold Bekhuis.

[tekst gaat door onder video]

Het is ook Harold Bekhuis die op 19 november 2021 de Needse rijschoolhouder Henrie Kamps schorst voor 3 maanden. Kamps zou zijn dashcam altijd aan hebben staan tijdens examenritten. Dat is niet toegestaan. Daarnaast is Kamps de man die misstanden binnen het CBR heeft onthuld en schrijft over het gebrek aan integriteit binnen het CBR. Een artikel ‘Jaloerse ex?’ waarin Kamps beschrijft hoe een persoonlijke vriend van Bekhuis, een coach van CBR examinatoren, een relatie startte met een rijschoolhoudster en persoonlijk zorgde dat deze werd aangenomen bij het CBR als examinatrice – ondanks het feit dat ze tweemaal werd afgewezen na de verplichte online assessment – zorgt ervoor dat Bekhuis hoe dan ook Kamps het zwijgen wil opleggen. Een artikel (hieronder) dat Kamps tien dagen voor hij ten onrechte wordt geschorst publiceert via een blog voor rijscholen lijkt het lont in het kruidvat voor ‘de beul van het CBR’. Het artikel gaat over het gesprek dat toenmalige rijschoolhouder Kamps heeft gehad met een lokale examinator, dezelfde die de valse verklaring achteraf aflegt, maar het gaat vooral over de gevolgen van het ontkoppelen van het 2e gaspedaal. Dat ligt kennelijk heel erg gevoelig bij Harold Bekhuis… zo blijkt in de jaren daarna. Vijftig keer wordt Kamps daarna op last van lokale CBR-ers door de politie aangehouden, aangesproken en zelfs in de cel gegooid. Bij Kort Gedingen die het CBR aanspant tegen ‘de klokkenluider’ verschijnt Harold Bekhuis nooit persoonlijk, maar stuurt hij een plaatsvervanger.

[tekst gaat door onder afbeelding]

download het volledige artikel onderaan deze pagina.

Uit onderzoek blijkt later dat de melding, op basis waarvan Kamps op 19 november 2021 voor drie maanden wordt geschorst, pas op 3 december 2021 – 2 weken later – door de lokale examinator wordt gedaan en per mail verstuurd. Niet alleen is de melding achteraf gemaakt, maar blijkt uit verklaringen van leerlingen en technisch onderzoek dat de melding vals is en ook ‘technische zin’ onzin.

‘De examinator kan onmogelijk hebben gezien wat hij meld’ verklaren experts van Kenwood daarover. Uiteindelijk belandt ook Kamps in de cel, nadat op 8 maart 2023 een valse aangifte tegen hem wordt gedaan door lokale CBR-ers. Zij doen aangifte bij de lokale politie, omdat Kamps de schorsing van 3 maanden zou hebben overtreden. Maar die schorsing is op 8 maart 2023 niet al weken niet meer geldig; die is twee weken eerder al gestopt. Op 4 juli 2024 dient een strafzaak voor de strafaanklacht. Daarbij worden twee lokale CBR-ers gehoord door de verdediging.

Harold Bekhuis wordt beschouwd als de manager die verantwoordelijk is voor eerdere affaires binnen het CBR, waaronder de mislukte fraudebestrijding bij theorie-examens, de herkeuring van 100.00 ouderen die geen verlenging van het rijbewijs krijgen, de zwendel met examencapaciteit en een misleidend CBR slagingspercentage . Sinds januari jongstleden is Harold Bekhuis eindelijke overgeplaatst binnen het CBR.

‘Harold is nu verantwoordelijk voor onder andere het leerlingvolgsysteem. Hij is benoemd tot manager afdeling Ontwikkeling en innovatie in oprichting. Een levensgevaarlijke ontwikkeling voor jongeren en rijscholen. ‘De beul van het CBR’ en ‘Big Brother’ is een niet wat je wilt.’ aldus de anonieme bron vanuit het CBR.