‘Enschedese CBR coach is niet integer!’

Loading

Tijdens de opnamen van het tv-programma Onrecht windt de Needse rijschoolhouder Kamps er geen doekjes om. ‘Als het CBR ooit een integere organisatie wil worden, dan moet er een grote schoonmaak plaatsvinden; top/down’. Kamps raakte in conflict met het CBR nadat hij na de eerste Corona lock down misstanden ontdekte binnen het CBR ict platform TOP. Daarnaast beschikte de Achterhoeker over heel veel ‘inside information’ en publiceerde op basis van die informatie kritische artikelen op enkele blogs voor rijscholen en consumenten. Zeer tegen de zin in van de CBR directie; zij startten in 2021 een ware hetze tegen de publicist op en rond het CBR in Enschede.

De voormalig tv-programmamaker kreeg via een betrouwbare bron binnen het CBR te horen welke Enschedese examinatoren vaccin-weigeraars waren die de Corona-regels aan de laars lapten, over de psychische problemen van een examinatrice, dat het CBR een ontmoedigingsbeleid hanteerde voor de eigen aanvragen voor examenplekken én waarom ooit de Tussentijdse Toets werd geïntroduceerd: om een CBR wagenpark te kunnen bekostigen. De opbrengsten van de Tussentijdse Toets kwamen volgens zijn bron bij het CBR zelfs jarenlang op een afzonderlijke rekening binnen bij het CBR, zo vertelde de CBR coach Kamps tijdens een informeel overleg.

‘Het was deze coach die mij al dat soort informatie vertelde op informele momenten. Hij was degene die mij aanraadde contact op te nemen met divisiemanager Harold Bekhuis nadat ik hem had laten zien waar en hoe gezwendeld werd binnen reserveringsplatform TOP. Bekhuis was volgens hem de man met een neusje voor innovatie. Dat klopt kennelijk, want sinds begin dit jaar is hij de manager Ontwikkeling & Innovatie. ‘Nadat ik die man [Harold Bekhuis, red] had gemaild brak de ellende pas echt los. Nog geen maand later schorste deze Harold Bekhuis mij op basis van onterechte argumenten. Een beroepsmogelijkheid was er niet. Ik was er overduidelijk ingeluisd.’

Daarbij is volgens de Needenaar de dubieuze rol van de Enschedese examinator Bernd O. opvallend, dat is namelijk een motorvriend van de CBR coach. “Eerlijk gezegd zou het mij niet verbazen dat op enig moment uit politie- of rechtbankverhoor gaat blijken dat niet Bernd O. melding deed bij de divisiemanager van een verzonnen ‘dashcam-overtreding’ maar deze coach. Waarom zou Bernd O. anders pas een maand later de daadwerkelijke melding sturen aan de regionale examenmanager?

Kamps vertelt in het interview voor een aflevering van Onrecht, een nieuwe serie van het tv-programma dat in het verleden twee seizoenen werd uitgezonden op NPO3/Powned, over zijn ervaring met CBR managers. “Gestegen door gebrek aan gewicht noem ik dat soort mannen. Dienstkloppers! Deze coach is iemand die je goed kunt hebben buiten zijn werk. Hulpvaardig. Wel een beetje grijze muis, maar allervriendelijkst. Maar in zijn werk is hij allesbehalve integer”.

Dat werd ook duidelijk toen Kamps eind 2019 gebeld werd door de toenmalige echtgenote van de coach. ‘Zij vertelde mij dat zij al bijna een jaar een mobieltje in zijn kofferbak had gelegd, waarop ze hem via ‘Find my phone’ volgde. Hij gedroeg zich al geruime tijd vreemd thuis. Een half jaar later bleek dat de coach een dubbelleven leidde en niet op zijn werk was, maar bij zijn buitenechtelijke vriendin. Inmiddels ook werkzaam bij het CBR.’

“Nadat ik over het gebrek aan een integriteitsprotocol had geschreven, omdat bij het CBR in Enschede met enige regelmaat affectieve of seksuele relaties ontstonden tussen examinatoren en instructrices, werd ik op een bepaald moment op de Twente route bij Goor klem gereden door de politie Oost Nederland, omdat de coach al rijdende via 112 de politie had ingeschakeld en mij betichtte van ‘stalken’. Hij was bewust voor mij blijven rijden, want een half uur later stond zijn leaseauto gewoon bij het CBR in Enschede. In de Achterhoek noemen ze dat NSB-gedrag. Ik noem het liever ‘Niet Sociaal Begaafd’ en zeker niet integer.”

Het klinkt eigenlijk exact zoals het verhaal van Kris Kalloe uit Den Haag (hieronder). Die werd jaren geleden achtervolgt door drie examinatoren en uiteindelijk door hun melding voor 24 uur opgesloten door de politie. Voor de rechtbank volgde destijds vrijspraak. Kennelijk is dat wat dit soort coaches bijdragen aan de ‘kennis en kunde’ van CBR examinatoren.”

‘We moeten hopen dat de nieuwe minister en de nieuwe Tweede Kamer ingrijpen en zorgen dat het CBR vooral eerst intern ‘de rotte appels’ weg stuurt. Daarna moet het zelfstandig bestuursorgaan eens flink gaan reorganiseren. Ik vrees echter dat dit onder de huidige directie niet gaat lukken, want die zijn nog minder integer. Laten we niet vergeten dat een flink deel van de examinatoren bij het CBR wel oké zijn, het zijn vooral dat deel met een politie- of defensieverleden die andere normen en waarden hanteren. Een ‘beetje’ eigen rechter spelen.’