‘Rijswijkse CBR examinatoren bleven mij maar pesten en intimideren tot ik fysiek en mentaal helemaal kapot was..’

Loading

Wie volgend jaar naar de nieuwe serie van het tv-programma Onrecht gaat kijken zal onthutst zijn over het levensverhaal van Hagenaar Kris Kalloe. In 2001 was het de schuld van een CBR examinatrice Monique de R. dat zijn lesauto op de dubbele spoorwegovergang ‘t Haantje bij Rijswijk stilviel. De examinatrice liet niet alleen het examenvoertuig stilvallen, maar slaagde er ook niet in om de spoorwegovergang tijdig te verlaten. Zij had, op last van de CBR directie, voor het examen het gaspedaal van de dubbele bediening onklaar gemaakt.

Het gevolg: twee NS treinen ramden de lesauto van CityLine, de toenmalige grootste rijschool van Den Haag. Het was het begin van een persoonlijk drama. De Nederlandse Spoorwegen claimden 5 miljoen schade te hebben aan beide treinstellen en het spoor. Wonder boven wonder vielen er geen tientallen doden of gewonden in de passagierstreinen. CBR adjunct-directrice, destijds Vera Bergkamp (D66), liet het schadebonnetje over aan de rijschool; het was immers zijn lesauto en dus zijn verzekeraar die volgens haar moest betalen. De helft werd betaald door de verzekeraar van Kris Kalloe en de rest bleef als schuld achter voor Kris Kalloe …..tot op de dag van vandaag. Kris raakte al zijn bezittingen kwijt en ontvangt nog wekelijks stapels aanmaningen…

Nog geen week later zou Monique de R. tegen de Haagse rijschoolhouder hebben gezegd: “Als ik nog een keer de kans zou krijgen, zou ik weer een lesauto van jou op de rails laten staan” Bewijs heeft hij niet van die woorden, want examinatoren doen nooit iets schriftelijk en zeker niet zo’n uitspraak. Maar wie naar het verhaal van Kris Kalloe luistert kan niet anders dan concluderen dat de van oorsprong Surinaamse ondernemer structureel gepest en geïntimideerd werd door het CBR.

Toen Kris Kalloe via advocaten probeerde om alsnog zijn recht te halen werd een ware hetze ontketend op en rond het CBR examencentrum in Rijswijk. De Hagenaar belandde maar liefst acht keer urenlang in de cel en kreeg niet één keer een verklaring voor zijn aanhouding. De laatste keer deed de rechtbank wel uitspraak; Kalloe is 24 uur lang vastgehouden, omdat hij wilde ontkomen aan een achtervolging door drie examinatoren; de namen van de betrokkenen herinnert hij zich nog als gisteren. Er volgde vrijspraak, omdat ook de rechter het maar vreemd vond dat drie CBR-ers de rijschoolhouder achtervolgden.

Hij raakte niet alleen al zijn bezittingen kwijt, omdat het CBR hem liet opdraaien voor de vijf miljoen euro schade van de NS, maar daarna bleven lokale CBR examinatoren hem intimideren. Massaal zakten bijna al zijn examenkandidaten. ‘CBR examinatoren bleven mij maar pesten en intimideren tot ik fysiek en mentaal helemaal kapot was..’ zegt Kris Kalloe.

‘Dat is een herkenbaar beeld’ zegt een Twente rijschoolhouder. “Zo werkt het bij het CBR. Ik heb mijn rijschool nog, omdat ik nooit een juridische procedure tegen het CBR ben gestart. Had ik dat wel gedurfd, dan was mijn rijschool nu al “ter ziele”. De Twentse rijschool heeft al langer dan 10 jaar een zeer moeizame relatie met het CBR omdat hij kritisch is over de oneerlijke handelspraktijken.

Het CBR liet vorig jaar weten, na een WOB verzoek, dat het volledige dossier van CityLine/Kalloe inmiddels is vernietigd. Nu Kalloe een idealistische strijd is gestart, omdat hij wil voorkomen dat er ooit alsnog slachtoffers vallen – omdat het CBR het gaspedaal op de dubbele bediening voor iedere CBR examen- of andere rit onklaar maakt – stuit hij opnieuw tegen een onwelwillende CBR directie. Ditmaal is het een partijgenoot van degene die hem destijds ‘de vernieling in joeg’; de voormalig voorzitster van de Tweede Kamer [Vera Bergkamp, red]. Hij ondervindt weerstand, onbegrip en een volstrekt gebrek aan empathie bij Alexander Pechtold.

Op een eerste brief aan Alexander Pechtold, die Kalloe stuurt op advies van de Directeur Generaal Mobiliteit Kees van der Burg, krijgt de Hagenaar geen inhoudelijke reactie. Na een tweede brief is voor Alexander Pechtold de maat al vol!

Alexander Pechtold heeft Kalloe schriftelijk laten weten dat hij geen post meer wil ontvangen en ook niet meer zal reageren. De doofpot moet gesloten blijven; lijkt zijn credo.

Wel erkent Pechtold in zijn meest recente brief dat het CBR bewust het gaspedaal van de dubbele bediening ontkoppeld, omdat CBR examinatoren er niet mee om kunnen gaan. De stand van de pedalen op dubbele bedieningen wijkt volgens de D66 coryfee nog weleens af. En over één ding is Pechtold heel erg duidelijk; het CBR blijft dat doen!

‘Ik ben blij dat er inmiddels media-aandacht komt voor mijn strijd om het gaspedaal verplicht te stellen op de dubbele bediening. Zowel tijdens de rijlessen, als bij CBR ritten. En als examinatoren niet kunnen omgaan met ‘de stand van de pedalen op de dubbele bediening’ moeten ze misschien maar net als in Duitsland en België op de achterbank gaan zitten tijdens de examens. Dat is sowieso veel prettiger voor de kandidaten. Dan hebben ze ook nog eens de zekerheid van een extra paar ogen; die van de eigen instructeur!’

Zodra het nieuwe kabinet geïnstalleerd is start Kris Kalloe, met hulp van het nationaal loket Onrecht, een lobby in de Tweede Kamer en klopt hij aan bij de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat: Barry Madlener (PVV). Ook gaat er een dossier naar Sandra Palmen (NSC).

Alexander Pechtold is duidelijk in zijn meest recente reactie van 11-6-2024