Al in 2019 ontdekten journalisten dat er een constructie bestond waardoor grote eendaagse-opleiders als Turbo Theorie, 123 Theorie, NU Theorie voor miljoenen euro’s sneller theorie-examens konden reserveren. ‘Nee, u kunt dat niet als gewone rijopleiders, dat soort bedrijven hebben rechtstreeks contact met onze afdeling Planning en kopen grote blokken van theorie-examens ver van tevoren in’ was het antwoord van een CBR helpdesk-medewerker. Zo blijkt uit geluidsopnamen.
Vijf jaar geleden stelde een journalist, zo blijkt dankzij een WOB verzoek, al kritische vragen over die oneerlijke handelspraktijken van het CBR. Dat was op het moment dat leerlingen van kleine opleiders te maken hadden met zeer lange wachttijden. Jongeren kozen vervolgens massaal voor de grote eendaagse opleiders, omdat die wel theorie-examens op naam konden zetten. Dat lukt hem omdat volledige dagdelen op examenlocaties hadden ‘afgekocht’ bij het CBR,
De dag na de opmerkelijke bekentenis van de helpdesk medewerker reageerde een CBR manager, die vertelde dat de helpdeskmedewerker dat niet had mogen vertellen. Daarop stuurde de onderzoeker direct een brief aan CBR directeur Bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing. Er volgde vrijwel direct een dreigement vanuit het CBR. De brief van het CBR is in het bezit gekomen van onze redactie en wordt openbaar gemaakt via CBR Schandaal.
Examinatoren waren jarenlang resoluut wanneer ze merkten of hoorden dat een kandidaat het theoriecertificaat had behaald via zo’n eendaagse stoomcursus theorie. ‘Dat merken we vrijwel direct en dat laten we zo’n kandidaat zakken.’ reageerde een CBR examinator.
Hoe anders is de situatie anno 2024. De 123 Theorie, Nu Theorie en anderen hebben zelfs permanente kantoren vlakbij de CBR examencentra. In Zwolle heeft NU theorie een opleidingsfaciliteit aan de overkant van het CBR en in Deventer heeft 123 Theorie een cursuslokaal op enkele honderden meters van het CBR.
De vereniging consumentenbelang autorijbewijs (VCBA) noemt de ontwikkeling ‘symptomatisch’ voor de handelswijze van het CBR. ‘Ze verdienen er goed aan, hebben zelfs een van die bedrijven onderdeel gemaakt van de CBR opleidingsraad. Verder is het onmogelijk om het CBR slagingspercentage van deze opleiders op te zoeken. Dat houdt het CBR namelijk niet bij of men openbaart die niet’.
‘Ze werken er bij de Planningsafdeling van het CBR gewoon actief aan mee en verdienen er miljoenen euro’s aan. En ondertussen de heer Pechtold maar het vingertje opsteken naar gewone opleiders. De meeste kleine opleiders zijn al lang gestopt met het geven van theoriecursussen. Weggevaagd door de voorkeursbehandeling die grote marktpartijen zoals 123 Theorie, Nu Theorie en anderen krijgen bij het CBR. Hij vergeet daarbij niet dat theoretische kennis een belangrijke voorwaarde is voor de verkeersveiligheid waarvan het CBR altijd doet voorkomen dat ze die hoog in het vaandel hebben. Veel geslaagde jongeren zijn meer dan de helft van de theorie al vergeten, omdat die na zo’n eendaagse stamp cursus na verloop van tijd is verdwenen’.