In januari vind er in de Tweede Kamer een debat plaats over de chaos bij het CBR. Niet voor het eerst, want in 2018 werd het zelfstandig bestuursorgaan al onder curatele gesteld door de toenmalig minister, vanwege de chaos. Hoewel velen denken dat de strijd tussen het CBR en de rijschoolwereld vooral gevoed wordt door het langjarige onderzoek van de Vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs – een initiatief van voormalige rijschoolhouder en journalist Henrie Kamps, neemt de kritiek op het CBR steeds grotere vormen aan. Meest recent zijn de uitspraken van Jan Catsburg, eigenaar van de grootste rijschool van Nederland: NXXT via de publieke omroep: Ongehoord Nederland.
In een studiogesprek met Jan Cats, eigenaar van de grootste rijschool van Nederland NXXT, en een bijbehorende video met rijschoolhouder Martin Apol wordt ruim aandacht geschonken aan de problemen bij het CBR. Aan de structureel lange wachttijden.
‘Wij hebben twee jaar onderzoek gedaan naar de wachttijden en enkele andere misstanden binnen het CBR. Dat onderzoek spitste zich toe op 2000 praktijkexamens op de CBR locatie Enschede. Ruim 1 miljoen euro zegt CBR directeur Pechtold, via regionale media, te hebben uitgegeven aan het frustreren van ons onderzoek. De locatie werd door tientallen schermen afgeschermd van de buitenwereld, om waarnemingen van de onderzoekers te bemoeilijken en er zijn altijd ‘huurlingen’ waarvan Pechtold beweerd dat het CBR beveiligers zijn. Ruim zestig keer schakelden CBR-medewerkers de politie in om de onderzoekers het werk onmogelijk te maken en meermaals informeerde Pechtold hoogstpersoonlijk de media met valse verklaringen’ zegt de voorzitter van VCBA.
Inmiddels zijn de vaste Tweede Kamer commissie Infrastructuur & Waterstaat en de woordvoerders van de coalitiefracties geïnformeerd over de schokkende onderzoeksresultaten naar 2000 praktijkexamens die werden afgenomen in de periode 1 oktober 2022 tot 30 september 2024.