Ieder willekeurig bedrijf in Nederland kan zo maar te maken krijgen met de Arbeidsinspectie, zeker als er een melding wordt gedaan van levensgevaarlijke arbeidsomstandigheden. Hoe anders is dat bij de Arbeidsinspectie wanneer het een melding over het CBR betreft. Dat merkt voormalig rijschoolhouder Kris Kalloe, wanneer hij begin van dit jaar meermaals melding doet dat het CBR haar examinatoren voorafgaand aan iedere examenrit het gaspedaal op de dubbele bediening onklaar laat maken. Door deze directief kunnen levensbedreigende situaties ontstaan voor de examinator, examenkandidaat en andere weg- en spoorweggebruikers.
‘Er is bewijs dat het ontbreken van het gaspedaal op de dubbele bediening grote gevaren met zich mee kan brengen. Uit politieonderzoek blijkt in 2019 dat Henk Reinink, hij overleed tijdens het geven van rijles in Bussum bij een treinbotsing, mogelijk nog geleefd had als hij wel een gaspedaal gekoppeld had op de dubbele bediening.’ aldus Kalloe.
[tekst gaat door onder afbeelding]
Kalloe heeft inmiddels instanties als de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, Inspectie Leefomgeving & Transport, het ministerie én het CBR gevraagd om onderzoek te doen of in te grijpen. Vooral om doden en gewonden, zoals eerder bij het treinongeluk met een Stint, te voorkomen. Maar hij ving overal bot. Erger, de Arbeidsinspectie lijkt de melding in de doofpot te stoppen. Kalloe zegt dat er sprake kan zijn van ‘dood door schuld’.
Er is sprake van dood door schuld als door uw handelen of nalaten een ander komt te overlijden. Onder schuld wordt verstaan verwijtbaar gedrag. U heeft geenszins de opzet gehad om de ander van het leven te beroven, maar de dood van een ander is wel aan uw schuld te wijten.
‘Van Alexander Pechtold kreeg ik, nadat ik vasthoudend was, uiteindelijk wel antwoorden op mijn schriftelijke vragen. Duidelijk geïrriteerd schreef Pechtold mij dat het CBR de maatregel blijft hanteren, omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt. In zijn laatste reactie schreef hij ook dat hij geen brieven van mij meer zou beantwoorden. Echt heel erg onbeschoft. Vooral omdat een van zijn voorgangers, Vera Bergkamp, ooit al een schikking met mij overeenkwam, omdat een lesauto van mij op de spoorwegovergang bij Rijswijk belandde en de examinator volgens het procesverbaal van de politie de schuldige was.’ zegt de van oorsprong Surinaamse Nederlander.
Vera Bergkamp was in het verleden adjunct-directeur bij het CBR en kwam uiteindelijk haar afspraken, de schikking, nooit na. Zij ging de politiek in en werd later de voorzitter van de Tweede Kamer. Daar vertrok ze kort nadat het Presidium van de Tweede Kamer haar vorig jaar informeerde dat zij onderwerp van een journalistiek onderzoek was naar haar betrokkenheid bij de schadeafwikkeling met Kris Kalloe.
[tekst gaat door onder mail griffier Tweede Kamer]
Onlangs heeft de eigenaar van CityLine, ooit een van de grootste rijscholen in Den Haag, de Directeur Generaal van de Arbeidsinspectie in gebreke gesteld; ook persoonlijk.
Vanuit de politiek heeft hij inmiddels de eerste, positieve reacties binnen en hij is niet van plan om zijn strijd op te geven. ‘Ik heb kleinkinderen en weet helaas uit eigen ervaring dat de gevolgen van het ontkoppelen van het gaspedaal van de dubbele bediening enorme risico’s met zich meebrengt. Voor mijn kleinkinderen en leeftijdsgenootjes wil ik dat de overheid het CBR verbiedt in lesauto’s het tweede gaspedaal te ontkoppelen. Daar strijd ik voor. Een rijschool kiest bewust, vanwege verkeersveiligheid en verzekeringstechnisch voor een gaspedaal op de dubbele bediening en dan kan het CBR dat zomaar afkoppelen? En als er dan enorme schade is dan mag de rijschool naar de ouders van een leerling om het slechte nieuws te vertellen dat zoon of dochter dood is omdat de examinator geen gas kon geven toen het examenvoertuig stilviel op het spoor. Of met de rug krom liggen om de veroorzaakte schade te betalen. Dat kan toch niet?’
Kalloe wil dat de Arbeidsinspectie het CBR verbiedt om haar examinatoren te dwingen om het gaspedaal af te koppelen, omdat daarmee ook het leven van de examinator onnodig in gevaar komt.
‘Ik vergelijk het met een bouwbedrijf dat haar personeel opdracht geeft om beveiligings kappen van zaagmachines te verwijderen, omdat dit tijdsbesparend werkt bij het houtzagen. Als de Arbeidsinspectie dat zou zien dan volgen er vette boetes, maar als het CBR haar personeel verplicht het gaspedaal los te koppelen dan kijkt de Arbeidsinspectie de andere kant op en zwijgt in alle toonaarden. Tot er doden of gewonden vallen bij een trein- of andere ernstig ongeluk.’ aldus Kalloe.