Voormalig Haagse rijschoolhouder vraagt banken om bijdrage in juridische kosten om 5 miljoen schade te verhalen op CBR!

Loading

Al jarenlang krijgt de voormalig rijschoolhouder Kris Kalloe incassobureaus aan de voordeur om de schulden van onder andere banken- en hypotheekverstrekkers te incasseren. Nu uit journalistiek onderzoek is gebleken dat het CBR bewust het gaspedaal door examinatoren laat ontkoppelen – voorafgaand aan ieder praktijkexamen – is er voldoende reden om de Nederlandse Staat aan te spreken voor de enorme schade die de Hagenaar heeft opgelopen. De Nederlandse Spoorwegen stelden hem aansprakelijk voor 5 miljoen euro schade aan twee passagierstreinen. Het was immers zijn lesauto die stil was gevallen op een van de gevaarlijkste spoorwegovergangen van Nederland: ’t Haantje in Rijswijk. Het politieonderzoek toonde echter direct aan dat de CBR examinatrice de schuldige was.

‘Mevrouw Vera Bergkamp en de heer Jos Vaessen zijn met mij in het verleden in schikking overeengekomen, die de toenmalig directie van het CBR op een stukje keukenpapier bekrachtigde. Jaren later zag ik tot mijn schrik dat mevrouw Bergkamp voorzitter van de Tweede Kamer was geworden en de heer Vaessen is inmiddels de voorzitter van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid. Ik heb nooit meer iets van beiden gehoord en geen cent ontvangen. In plaats daarvan ben ik kapot gemaakt door provocaties en intimidaties van examinatoren in Rijswijk, omdat ik nog enkele jaren geprocedeerd heb tegen het CBR. ‘Tot mijn geld op was gegaan aan dure advocaten’, zegt Kalloe.

Pas twee jaar geleden las de zwaar gedupeerde eigenaar van CityLine op een blog voor rijscholen de berichten over het onrechtmatig ontkoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening. Hij nam contact op met de redactie van RijschoolProfs en uit onderzoek is inmiddels duidelijk dat destijds de verzekeringsexpert en onderzoekers van de politie nooit hebben opgemerkt dat de examinator het gaspedaal bewust had ontkoppeld.

incasso’s zoals bovenstaande zorgen voor onnodig ‘lijden’…

‘Dat was de reden dat deze CBR examinatrice mijn lesauto niet snel genoeg van de spoorwegovergang af kon rijden. Enkele maanden geleden schreef de heer Pechtold mij dat het CBR deze vreemde maatregel handhaaft. Ik heb contact met Tweede Kamerleden en heb de baas van de Arbeidsinspectie al twee keer een persoonlijke brief gestuurd. Want nog iedere dag kan een soortgelijk ongeluk gebeuren. In 2019 was er een examinatrice in opleiding die in haar omgeving vertelde dat haar bijna hetzelfde op een spoorwegovergang bij Doetinchem was overkomen. Maar dat is in de doofpot gehouden door het CBR. In 2018 kwam Henk Reinink, een instructeur, tijdens het geven rijles om het leven toen de lesauto stilviel op de spoorwegovergang bij Bussum.’

‘Ik vraag nu mijn schuldeisers om bij te dragen in de juridische kosten om het CBR te dwingen om op zijn minst een deel van de schade te betalen. Nationale Nederlanden heeft destijds de helft al betaald, maar omdat de verzekering maximaal tweeënhalf miljoen dekte, moest ik de rest betalen. Dat lukte niet en dus raakte ik al mijn bezittingen kwijt’, aldus Kris Kalloe. Wanneer wij voldoende geld hebben gaan wij de minister van I&W voor de rechter halen, omdat zijn ministerie al jaren van dit onrecht op de hoogte is maar niets onderneemt. Het CBR valt onder het ministerie en duidelijk is dat de heer Pechtold mij in het gezicht uitlacht. Dat blijkt al uit zijn brieven.’