In de eerste dagen van 2025 heeft het bestuur van de Vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs opnieuw een brandbrief gestuurd. Ditmaal naar de fracties van de coalitiepartners en de vaste commissie Infrastructuur & Waterstaat. Nu het tweejarige onderzoek naar de misstanden vanuit het CBR en een handjevol lokale CBR examinatoren in Enschede is afgerond maakt de vereniging de balans op. Het onderzoek heeft ruim 50.000 euro gekost en is betaald uit vrijwillige bijdragen en donaties.
“Veel dank aan onze voormalig voorzitter Pascal Hansen voor zijn inzet als vrijwilliger. Wij betreuren het dat zijn inzet in 2023 na vier maanden van provocaties, bedreigingen en oneerlijke strijd in de rechtbank [Hansen kon geen advocaat die hem wilde verdedigen tegen het CBR, red] vanuit het CBR en DGMO tot een droevig einde moest komen door mentale problemen. Het is pijnlijk te constateren dat de Tweede Kamer tot nog toe alles maar als zoete koek slikt dat hen op de mouw wordt gespeld vanuit het ministerie en het CBR. Men doet kennelijk niets met onderzoeksrapporten zoals ‘Ongekend Onrecht’ of ‘Van Rijopleiding naar Rijonderwijs’ en andere. Pascal en onze vrijwilligers hebben voldoende bewijs dat het CBR liegt, bedriegt en provoceert. Het zal de Tweede Kamer moeten zijn die er werk van maakt.”
VCBA vervolgt haar werk nu met de lobby naar de Tweede Kamer en sluit vanaf dit voorjaar publieksacties bij CBR examencentra niet uit.
“Feit is dat het rijbewijs voor een flink deel van de jongeren nu en in de toekomst niet meer betaalbaar is. Nog even en de gemiddelde kosten bedragen 5000 euro. Dat komt door het CBR en een deel van de (grote) rijopleiders zoals BOVAG en ANWB. Samen hebben ze een verdienmodel ontwikkeld ten koste van jongeren. Wij lopen in Nederland hopeloos achter bij onze buurlanden, waar gelest en examen gedaan kan worden in een automaat. Dat scheelt al snel 10 uur rijles. Waar de examinator op de achterbank zit, dat scheelt een tussentijds toets. Waar examinatoren niet voor iedere examenrit het gaspedaal op de dubbele bediening loskoppelen, wat natuurlijk veiliger is.
Wij focussen ons op de Tweede Kamer en als de leden van die Tweede Kamer de andere kant op blijven kijken, dan rest ons niets anders dan af te wachten tot de Chaos bij het CBR ooit openbaar wordt als het systeem weer vastloopt. Een vergelijkbaar scenario als in 2018 en vergelijkbaar met de toestanden op Schiphol enkele jaren geleden. Het is de taak van de Tweede Kamer.”
Het bestuur van de vereniging, dat na eerdere bedreigingen en provocaties vanuit het CBR en de top van het ministerie, anoniem wil blijven gaat ‘in de luwte’ verder met haar werk om een eerlijke en betaalbare opleiding te garanderen voor alle jongeren: arm en rijk.
Voormalig rijschoolhouder Henrie Kamps geeft aan dat de donaties aan VCBA per 31 december 2024 zijn beëindigd en dat hij focust op het platform Onrecht.