VCBA roept hulp in van Consumentenbond bij oneerlijke handelspraktijken en misleidingen CBR!

Neemt druk op de Tweede Kamer toe?

Loading

In een ultieme poging om de troepen te mobiliseren roept de Vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs (VCBA) in een brief de landelijke Consumentenbond op om te helpen bij de lobby om via de Tweede Kamer maatregelen af te dwingen in de aanhoudende chaos, misleidingen en oneerlijke handelspraktijken van het CBR.

De VCBA hoopt dat de Consumentenbond haar helpt in de strijd om de punten die in 2023 al door VCBA een Brandbrief (zie onderaan dit artikel) aan het Directoraat Generaal én de CBR directie zijn opgesomd de volle aandacht krijgen van de Vaste commissie Infrastructuur & Waterstaat.

“In september 2023 hebben wij een brandbrief gestuurd naar het Directoraat Generaal Mobiliteit van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Nooit hebben wij een inhoudelijke reactie ontvangen. Wij hebben twee jaar onderzoek gedaan en bijna 2000 praktijkexamens gemonitord. Er is veel meer mis dan de Tweede Kamer te horen heeft gekregen vanuit de minister” schrijft het bestuur van VCBA aan de Consumentenbond.

Volgens VCBA hebben de vorige minister en DGMO twee jaar lang onophoudelijk signalen ontvangen dat het CBR via minister Mark Harbers de Tweede Kamer onjuiste data verstrekte over tal van zaken. “Keer op keer hebben wij aangetoond dat de werkelijke wachttijden twee tot drie keer hoger waren dan het CBR de minister wijsmaakte. Ook hebben wij aangetoond dat het CBR slagingspercentage de jonge consument misleid. Dat het CBR een eigen ontwikkelde rijopleiding (RIS) opdringt en bevoordeeld. Dat het CBR de leerlingenmachtiging misbruikt om een angstcultuur bij rijscholen in stand te houden. En ga zo maar door. Zelfs over de gemiddelde kosten van een rijopleiding, inclusief rijbewijs, is minister Madlener onlangs op het verkeerde been gezet en dus ook de Tweede Kamer!”

[tekst gaat door onder afbeelding]

fragment uit de noodkreet van het VCBA aan de landelijke Consumentenbond.

“Wij hebben naast deze brief opnieuw brieven gestuurd aan de minister, de vaste Kamercommissie en Olger van Dijk van Nieuw Sociaal Contract. In het november debat heeft de minister de Tweede Kamer onjuist geïnformeerd en wij zijn van mening dat er een inhoudelijke reactie moet komen op onze brandbrief van 2023 (zie onderaan dit artikel). DGMO, het Directoraat Generaal Mobiliteit, heeft de minister op pad gestuurd met het antwoord dat onze brandbrief door plaatsvervangend DG of een ander inhoudelijk is beantwoord. Maar wij hebben nooit enige reactie ontvangen, wel dreigementen met juridische procedures.” zegt een woordvoerder namens het bestuur van VCBA.

Download de brandbrieven uit 2023 hieronder: