
De eigenaar van de voormalige Haagse rijschool CityLine strijdt al jaren voor het verplicht aansluiten van het gaspedaal op de dubbele bediening tijdens examenritten van het CBR. Volgens hem brengt het CBR de eigen examinatoren, examenkandidaten en andere weggebruikers al vijfentwintig jaar onnodig in gevaar, omdat de directie van het CBR in het belang van ‘verkeersveiligheid’ het gaspedaal vóór de examenritten laat loskoppelen.
Deze week doet Kris Kalloe, de eigenaar van voormalig rijschool CityLine, een dringende oproep aan de vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat en de Tweede Kamerleden. Eerder bracht hij zijn zorgen al onder de aandacht van instanties zoals de Arbeidsinspectie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Inspectie Leefomgeving en Transport, het Directoraat-Generaal Mobiliteit en het CBR zelf.
Ondanks zijn vasthoudendheid kreeg de van oorsprong Surinaamse Kalloe overal nul op het rekest. Hij bereikte de topmensen binnen de betrokken organisaties, zoals Rits de Boer (Arbeidsinspectie), Chris van Dam (OVJ) en Kees van der Burg (DGMO). Toch, zo stelt hij, wezen de instanties vooral naar elkaar en werkten ze samen aan wat volgens hem een doofpot is.
In een interview met onderzoeksplatform ‘Onrecht’ zegt Kalloe: “Ik ontving wel een e-mail van Olger van Dijk van Nieuw Sociaal Contract, maar zelfs die nieuwe partij heeft geen enkel initiatief genomen of vragen in de Tweede Kamer gesteld. Als er ooit weer een drama plaatsvindt zoals met de ‘Stint’, zitten ze ongetwijfeld allemaal vooraan bij de talkshowtafels.”
