
Er hoeft wat hem betreft geen enkel misverstand over te bestaan: wanneer straks de lentezon weer schijnt staat ‘de klokkenluider in de rijschoolwereld’ weer onverstoorbaar flyers uit te delen aan jongeren die komen en gaan om het theorie-examen te doen.
‘Mensen die denken dat al dat getreiter vanuit onze overheid mij weerhoud om jonge mensen te waarschuwen voor de oneerlijke handelspraktijken, misleiding en zwendel met praktijkexamens kennen mij niet. Natuurlijk doet het wel wat met mij: ik ben er erg ziek door geworden. Maar zolang ik lopen of fietsen kan red ik het nog wel tot de IKEA in Hengelo. En flyeren is nu eenmaal lekkerder in de lente en zomer, dan in de herfst en winter” zegt Kamps. Dit jaar wordt hij vierenzestig.
Er liggen nog vele duizenden flyers te wachten die de consument moet wijzen op de gevaren bij het CBR. Andere vrijwilligers van VCBA zijn bang, vanwege de provocaties en vervolging door het CBR en de Twentse gemeentes Enschede en Hengelo. De animo is klein om te flyeren. De risico’s zijn best groot. Beaamt Kamps die de afgelopen jaren maar liefst 56 keer de politie op zijn pad trof, nadat deze werden opgeroepen door CBR medewerkers in Enschede of Hengelo.
Toch volhard Henrie Kamps in het informeren van jongeren die onderweg zijn naar het theorie-examen. Jonge mensen en soms hun ouders moeten zich bewust zijn van de misleiding en zwendel vanuit het CBR.
Ze lopen niet alleen het gevaar om opgelicht te worden door dit ‘zelfstandige’ bestuursorgaan, maar ook het gevaar om dood te gaan zodra een examenauto stilvalt op een spoorwegovergang of bij het invoegen op de snelweg – met te lage snelheid – geramd wordt door een op hen inrijdende vrachtauto.
CBR examinatoren kunnen geen ‘gas bij’ geven, omdat ze voor aanvang van iedere examenrit het gaspedaal van de dubbele bediening moeten loskoppelen omdat Alexander Pechtold dat veiliger vind. In ons omringende landen zit de examinator daarom op de achterbank. Maar nee, het eigengereide wil het allemaal anders. Zou de CBR examinator in ons land ook verhuizen naar de achterbank, dan vervalt een van de onzin-argumenten dat jongeren een tussentijdse toets van pak’m beet 300 euro moeten kopen.
Kamps nodigt Pieter Omtzigt uit om te flyeren bij het CBR in Hengelo
‘Ik heb Pieter [Omtzigt] al uitgenodigd om een keertje ‘mee te draaien’. Wij kwamen elkaar tegen tijdens een partijbijeenkomst en hebben afgesproken op een geschikt moment ‘de koppen bij elkaar te steken’. Hij woont in Enschede; dus om de hoek bij het CBR in Hengelo. Ik laat hem nu nog maar even met rust, ik herken de fase waarin hij zit maar al te goed.

Pieter’s beide dochters zijn overigens onlangs pas 13 jaar geworden, dus hij weet nog niet uit eigen ervaring dat een rijopleiding en rijbewijs tegenwoordig gemiddeld al meer dan 4000 euro per persoon kost. En hij zal zich wel niet echt ongerust maken of hij en zijn vrouw richting 2030 misschien wel 5000 of 6000 euro per persoon kunnen betalen.
Pieter heeft eerder aangetoond prima in staat te zijn om zich in te leven in kinderen die niet met een gouden lepel in de mond zijn geboren. En nog beter dan ik zal hij beseffen dat het CBR en topambtenaren prima in staat zijn om de Tweede Kamer structureel onjuist te informeren. Hij kent de reputatie van Pechtold en weet hoe de hazen lopen in Den Haag en Rijswijk.
En anders moet hij maar even informeren bij Eddy [van Hijum] zijn kinderen zullen al wel rijles hebben of zelfs als het rijbewijs. Twee van zijn kinderen hebben de juiste leeftijd al.’
Kamps is er van overtuigd dat Pieter Omtzigt en Tweede Kamer-lid Olger van Dijk, anders dan CBR directeur voor de formatie van het huidige kabinet op NPO Radio 1 verklaarde, zeker in staat zijn om de chaos bij het CBR en de misleidingen van jongeren op te lossen.
“Politiek is niet alleen vertellen waar de problemen zitten en de schuldigen zoeken uit het verleden, het is ook verantwoordelijkheid nemen”, zegt Pechtold over Pieter Omtzigt en zijn partij NSC in het radioprogramma Sven op 1.“

