
Het heeft jaren geduurd, maar eindelijk heeft de Tweede Kamer een luisterend oor voor de angstcultuur bij het CBR. Natuurlijk weten de meeste rijscholen wel dat je vooral niet moet klagen tegen CBR examinatoren, omdat een klein deel daarvan je direct laat merken hoe ze daar over denken bij het CBR. Er is geen cameratoezicht tijdens praktijkexamens, dus worden je examenkandidaten de dupe als je kritisch bent op een examinator.
Nu de voormalig eigenaar van CityLine, Kris Kalloe, eindelijk wordt gehoord door de vaste Tweede Kamer commissie Infrastructuur & Waterstaat bestaat er een kans dat daar een eind aan komt.
‘Emile Roemer heeft in zijn onderzoeksrapport in 2021 al aanbevolen dat er een andere instantie [CAA, red] moeten komen die de klachten over het CBR en de opleiders moet behandelen. Nu gebeurt dat door het CBR zelf en uit verschillende incidenten blijkt dat het CBR zich in dat soort gevallen ernstig of zelfs zeer ernstig heeft misdragen. Van de 1000 klachten van consumenten worden er per half jaar 990 ongegrond verklaard, omdat niemand ziet en hoort wat er in het examenvoertuig wordt besproken. De Europese wetgeving laat het gebruik van dubbele-dashcam of camerasystemen toe en het CBR weet dat maar al te goed. De Almelose voorzieningenrechter heeft het de juristen en advocaten in een kort geding tegen voormalig rijschoolhouder Henrie Kamps uitgelegd, maar het CBR trekt zich niets aan van de Europese wetgeving. Zij kennen maar 1 wet; de CBR wet!;‘ zegt de voorzitter van VCBA.