
Al twee jaar roept het CBR dat zij dé organisatie is als het gaat om de verkeersveiligheid in ons land op een hoger plan te brengen, terwijl dat volgens het Hoofd Verkeersveiligheid van het ministerie, Geertje Hegeman, helemaal geen wettelijke taak voor het CBR is. Evenmin is dat de invloed die het CBR heeft op de rijscholen. De verklaring op de website van het CBR voor Oekraïners die rijles willen nemen maakt nog eens pijnlijk duidelijk dat het CBR die, zichzelf toegedichte, rol helemaal niet past.
Al zouden Oekraïners of welke andere migranten-doelgroepen rijles nemen, zonder direct zicht op een rijbewijs? Waarom zou dat niet kunnen of mogen? Sturen ouders hun kinderen ook alleen maar naar de rijles als ze van plan zijn bij een zwemclub te gaan? Natuurlijk gaat die verklaring mank, maar niet in mindere mate dan het CBR het predicaat toebedelen dat het zelfstandig bestuursorgaan een warm hart heeft voor onze verkeersveiligheid.
Het CBR stuurt al sinds 1995 jaarlijks tussen de vijf- en tienduizend roze pasjes naar zogenaamde expats; arbeidsmigranten. Mensen die hun Vietnamese, Indiase of welk nietszeggend rijbewijs op zak hebben uit het land van herkomst. Ze hoeven niet eens een simpel theoriecertificaat te behalen. Kijk maar eens naar de 1Vandaag reportage die daarover is gemaakt.
Natuurlijk mag het CBR Oekraïners waarschuwen dat men niet zomaar een rijbewijs krijgt. Daar is niets op tegen, maar ontmoedigen van het nemen van rijlessen past dit losgeslagen zelfstandig bestuursorgaan niet. Het leren van de theorie of zelfs het doen van het theorie-examen, zelfs als ze wel mogen rondkarren op een Oekraïens rijbewijs (dat krijg je in Oekraïne mogelijk al gratis bij aankoop van een slof sigaretten) draagt zeker bij aan de verkeersveiligheid. Toch? Of telt verkeersveiligheid pas nadat je een tussentijdse toets en twee praktijkexamens bij het CBR heb ingekocht voor pak’m beet €750,- (inclusief rijschoolkosten). Wij denken dat het veel verkeersveiliger zou zijn wanneer Oekraïners, zeker die vluchtelingen die hier wel de straten onveilig mogen maken op basis van zo’n nietszeggend Oekraïens ‘beginners’ rijbewijs”, rijles nemen. Ook al kunnen ze nu nog geen Nederlands rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Verkeersveilig telt bij het CBR alleen maar nadat je flinke kosten hebt gemaakt. Dat is nu wel duidelijk.
En het Hoofd Verkeersveiligheid van het Ministerie, Geertje Hegeman, lijkt dezelfde mening toegedaan…
Door jouw status laat de Nederlandse wet niet toe om een rijbewijs aan te vragen. Omdat het wel mogelijk is om rijlessen te volgen en examens (theorie en praktijk) te doen, leidt dit tot een ongewenste situatie. Zo ben je onnodig veel tijd en geld kwijt voor rijlessen en examens, terwijl je eindigt zonder het gewenste rijbewijs.
bron: CBR.nl
Het zou Geertje Hegeman of haar ‘baas’ Cees van der Burg (die eindverantwoordelijk is voor de huidige chaos binnen het CBR) sieren als ze nu eens een hartig woordje gaan praten met de directie van het CBR. Onderwerp van gesprek zou kunnen zijn:
- dat het CBR zich terugtrekt als machtswellusteling uit de rijschoolbranche
- dat het CBR alle kandidaten behandeld zoals artikel 1 in de Grondwet dat vereist: gelijkwaardig
- dat het CBR de belofte van demissionair Minister Harbers waarmaakt en dit najaar de wachttijden weer op orde heeft
- dat het CBR geen verschil maakt bij de wachttijden voor een RIS praktijkexamen B of een gewoon praktijkexamen B
- dat het CBR geen ontmoedigingsbeleid voert tegen eigen aanvragen of aanvragen via niet bij het CBR ingeschreven rijscholen
Want steeds meer lijkt het er op dat steeds meer bestuurders zonder rijbewijs gaan rondrijden. Dat is volgens ons onder meer het gevolg van de onbehoorlijk hoge gemiddelde kosten voor het behalen van een rijbewijs en andere vormen van ontmoedigen van het behalen van een steeds exclusiever product: het rijbewijs volgens het CBR gedachtegoed! En dus niet alleen omdat men de regels niet meer wil opvolgen.
Geertje Hegeman, hoofd verkeersveiligheid ministerie Infrastructuur & Waterstaat, vertelt in een tv-programma dat er niets geregeld is wat betreft de opleidingseisen. Hoe kan het dan dat het CBR juist daar al haar energie aan verspilt, waardoor mensen die wel theorie- en rijles nemen (omdat ze wel een rijbewijs kunnen krijgen) maanden en maanden onnodig moeten wachten op datgene waar het CBR wel een wettelijke taak heeft; examineren op basis van vastgestelde wachttijden….