
Het zijn toch vreemde fenomenen dat RijschoolPro.nl en Rij-Instructie.nl. Ze gedragen zich een beetje als staatsmedia. Wij verdenken beide blogs ervan dat zij zich financieel laten ondersteunen door het CBR. Keer op keer kiezen de (betaalde) informatiekanalen de kant van het CBR. Nooit eens een onderzoekje naar het waarheidsgehalte van al die persberichten die het CBR hen als eersten toeschuift. Nooit een kritische noot. Al die getallen die het CBR van de daken schreeuwt… waar zijn de feitelijke bewijzen daarvoor? Les 1 in de journalistiek; feitencheck!
“Alexander Pechtold verlengd voor vier jaar” schrijft de een en de ander “Alexander Pechtold wil graag vier jaar door.’ Waarom geen stemming organiseren of de rijscholen dat wel willen? Of Pechtold en zijn directie wel ‘gepruimd’ worden in de branche?
‘Het CBR heeft dit afgestemd met de Koepel” net zo’n veel gehoorde kreet op beide blogs. Hoeveel procent van de branche vertegenwoordigt die Koepel? Minder of meer dan tien procent? En wie is de voorzitter van die Koepel? Voormalig CBR directeur Jos Vaessen die, net als de voorzitter van de Tweede Kamer (Vera Bergkamp), beschuldigd wordt van ernstig grensoverschrijdend gedrag in de tijd dat zij de directie vormden bij het CBR.
Als de stemming, die vandaag is gestart op RijschoolPro, als doel heeft te onderzoeken of Top-Drive en soortgelijke aanbieders ‘er uitgeflikkerd’ moeten worden door het CBR dan zou eenzelfde stemming over BOVAG opleiders die dummies generen, RIS misbruiken en leerlingen ’tillen’ binnenkort op RijschoolPro moeten worden gepubliceerd. Daar kunt u lang op wachten.
Top-Drive en soortgelijken zijn de laatste redding voor onafhankelijke rijscholen, rijscholen die zich niet willen inschrijven bij het CBR omdat het CBR de machtiging misbruikt voor haar eigen businessmodel, voor misleiding, liegen, bedriegen en vernietigen. Ze zijn de redding voor kandidaten die het geld niet hebben om zich door BOVAG en andere grote opleiders ‘een oor aan te laten naaien’.
Passen ‘CBR kritische stemmingen’ niet in de commerciële missie van RijschoolPro? En is dat waarom een onervaren meiske de redactie daar mag voeren of een slijmerige, gemakzuchtige Hans Peijs, zijn Rij-Instructie.nl met ‘staats’ nieuws kan blijven voeden?