
De landelijke vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs (VCBA) gaat in 2024 een landelijke campagne organiseren met als doel” Examinator op de achterbank”. Dat heeft de voorzitter van VCBA toegezegd in een gesprek met enkele toekomstige Tweede Kamerleden .
“In de landen om ons heen is dat altijd al zo geweest. Op het dashboard gaat een lichtsignaal als de eigen instructeur zijn rem bediend. Daardoor kan de examinator die op de achterbank zit zien dat de leerling ‘een ingreep’ heeft gehad. Hetzelfde is mogelijk met het gaspedaal. Het is vrij eenvoudige techniek” zegt Hansen in een reactie.
VCBA en andere organisaties verwachten veel tegenwerking vanuit het CBR bij deze plannen, maar zeggen dat het enkele grote problemen oplost voor de rijscholen en hun kandidaten:
Allereerst zorgt deze maatregel ervoor dat het CBR niet langer aansprakelijk is tijdens de examenrit; nu is dat wel het geval. De examinator is de juridisch bestuurder, maar het CBR wentelt in voorkomende gevallen de schade-aansprakelijk, zonder pardon, af op de rijschooleigenaar.
Je ziet dat die onwettige ‘beschermingsconstructie’, zoals in het geval bij de vernietiging van Kris Kalloe en zijn rijschool CityLine, rampzalige gevolgen kan hebben voor rijscholen en de eigenaren. Kalloe is alles kwijtgeraakt omdat Monique de Rooij, de CBR examinatrice, het 2e gaspedaal had afgekoppeld in opdracht van het CBR. Kamerleden schrikken enorm van de gevolgen van die zelfbedachte regels van het CBR.
Daarnaast kan onmiddellijk de onwettige Tussentijdse Toets worden afgeschaft. Het argument dat leerlingen zo’n peperdure toets moeten kopen ‘om te wennen aan een examinator die naast hen zit’ zoals de CBR directeur Bedrijfsvoering dat twee jaar geleden in een mail schreef vervalt. Dat levert op jaarbasis 100.000 examenplekken op. En draagt dus bij aan de structurele overschrijding van de wachttijden met 200% of meer.
De kandidaat kan, afhankelijk van het resultaat, na afloop van het praktijkexamen de rit evalueren met de eigen instructeur. Een hartewens van de rijschoolwereld.
In België zitten ze achter in de auto. veel beter. geen gezeur en leerling is minder nerveus. Geen gedoe met schades, want veel CBR exameninatoren hebben niet eens WRM diploma. Ik heb in 22 jaar al 4x schade zelf moet betalen.
Gewoon achterin en kunnen zie beter kijken/beoordelen