Maar 40 nieuwe examinatoren per jaar sinds 2021

CBR leidt jaarlijks maar 40 examinatoren, onvoldoende om pensioenen en ziektes op te vangen!

Loading

Hoewel minister Mark Harbers in zijn kwartaalrapportage op 9 november jl de indruk wil wekken dat er meer dan honderd nieuwe examinatoren zijn opgeleid, is dat zeker niet het geval. De minister die in het verleden al eens zijn ambt als staatssecretaris van Justitie vroegtijdig moesten neerleggen omdat hij de Tweede Kamer van verkeerde informatie voorzag, doet dat nu opnieuw. De tweede keer dit jaar!

Eerder dit jaar stuurde Harbers al een brief naar een van de onderzoeksjournalisten die ontdekt had dat hij ten onrechte de Tweede Kamer meedeelde dat het CBR in 2022 maar liefst 700.000 praktijkexamens B had uitgevoerd. Dat bleken er uit onderzoek van onze redactie en WOO besluiten bijna 300.000 minder te zijn. Daarop moest de minister de Tweede Kamer opnieuw informeren. Hij bedankte de journalisten die de ontdekking had gedaan in een persoonlijke brief. 

de brief die de minister stuurde, nadat hij de Tweede Kamer fout had geïnformeerd

‘Nu doet hij weer exact hetzelfde. De branche en vooral de klanten van de branche lijden enorm onder de structureel te hoge wachttijden. Nog steeds is 20 weken geen uitzondering. In 2021 zei Pechtold toe dat het CBR 100 extra examinatoren zou opleveren. Uit zijn brief van 9 november 2023 blijkt dat het CBR er in drie jaar tijd via de regulier instroom maar 112 heeft opgeleid. Dat zijn er veertig per jaar.’ zegt een woordvoerder van de nieuwe belangenorganisatie voor Rijscholen; de Vereniging Voor Rijscholen & Consumenten. (VVRC)’ Er zijn geen extra examinatoren opgeleid en de jeugd betaalt daarvoor de prijs. Per persoon al snel €500 voor extra rijlessen om de lange wachttijden te overbruggen. Over een onbetrouwbare overheid gesproken!’

slechts 40 examinatoren per jaar voor het natuurlijke verloop; niet 1 extra examinator…

Volgens de woordvoerder van de VVRC is dat aantal bij lange na niet genoeg om het jaarlijkse natuurlijke verloop op te vangen. ‘Het stond al vast dat er werkelijk niet één extra examinatoren is opgeleid, maar dat er jaarlijks minder worden opgeleid dan nodig is om pensioenen, ziekte en vertrek op te vangen is werkelijk ontluisterend. Overigens is dat al lang bekend; de personele problemen stonden al in de PWC rapportage in oktober vorig jaar. Het CBR krijgt de komende jaren te maken met fors personeelstekort’

De VVRC, maar ook de VCBA van Pascal Hansen, wil met (nieuwe) Tweede Kamerleden gaan praten over de voortdurende (bewust) foutieve informatievoorziening vanuit het ministerie. Ook worden er nieuwe WOO verzoeken ingediend en gaat er een brandbrief naar de minister. Kees van der Burg en Marion Smit die de directie vormen van DGMO worden door de VCBA beschouwt als de boosdoeners. ‘Zij liegen, bedriegen én bedreigen!’

klik op het logo om u aan gratis aan te melden bij de VVRC

‘Je zou hopen dat de Koepel Rijopleiding en Verkeerseducatie (KRV) dit soort zaken zou opvallen en melden, maar dat is overduidelijk niet het geval. Vergeet niet dat dit structurele tekort aan examinatoren ook grote gevolgen heeft voor examens in andere categorieën dan B. Ook BE, A en AM2 worden hierdoor geraakt’.

Volgens Pascal Hansen, voorzitter VCBA, is het ontluisterend en beschamend hoe beide DG’s (directeur generaal) van DGMO de minister blijven voorzien van onjuiste informatie die ze ontvangen van het onbetrouwbare CBR. ‘Wij hebben ze brieven gestuurd, maar die laten ze (via de post) doorsturen naar een publieksloket en daarna verdwijnen die brieven. Als er straks een nieuw kabinet komt hoop ik dat de NSC de minister levert. Dat er dan eindelijk eens maatregelen worden genomen tegen dit soort liegende topambtenaren. Zij zorgen er bewust voor dat de Tweede Kamer foute informatie krijgt!’