
Naar aanleiding van publicaties op ons blog en een eigen onderzoek dringt de Vereniging Consumenten Belang Autorijbewijs er in een brandbrief op aan bij Geertje Hegeman, afdelingshoofd VerkeersVeiligheid bij het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, dat zij per direct het CBR verplicht om een tweede gaspedaal te gebruiken uit veiligheidsoverwegingen. Al jaren ontkoppelen CBR examinatoren het tweede gaspedaal in opdracht van Harold Bekhuis: divisiemanager Rijvaardigheid.
Wij lezen in documenten, die wij hebben ontvangen van voormalig rijschoolhouder Henrie Kamps, hoe fel zijn strijd is geweest om dat tweede gaspedaal tijdens praktijkexamens op de dubbele bediening aangesloten te houden. Hij heeft daar meerdere malen met het CBR over gesproken, gemaild. Uiteindelijk heeft het hem, naar nu blijkt, zijn rijschool gekost.

“Wij waren al geinformeerd over tal van misstanden die Kamps op de kaart heeft gezet en die reden waren voor het CBR om hem helemaal kapot te maken. Maar onderstaande artikelen, die de afgelopen week zijn gepubliceerd, zijn voor ons reden om Geertje Hegeman in een brandbrief op te roepen om actie te ondernemen voor er onnodig doden vallen. Dat is haar taak!
Als op de brandbrief aan Geertje Hegeman geen snelle reactie komt gaan we enkele Tweede Kamer leden verzoeken om de minister te bevragen. We moeten niet wachten tot vandaag of morgen een examenkandidate overkomt wat in 2018 rijinstructeur Henk overkwam is Bussum. Die verongelukte dodelijk in Bussum op de spoorwegovergang en achteraf wees politieonderzoek uit dat hij nog geleeft had als er een tweede gaspedaal was geweest. “
VCBA en Rijvisie hebben beiden in brieven gevraagd aan het CBR wat nu de feitelijke argumenten zijn dat examinatoren het gaspedaal verwijderen of de bekabeling afkoppelen. Maar daar komt, tot op heden, geen antwoord op.
lees onderstaand artikel…