
In december 2021 verschijnt het afdelingshoofd Verkeersveiligheid van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in een tv-programma van RijschoolPro. Een blog dat het CBR goedgezind is, nooit kritiek levert en bekend staat als ‘doorgeefluik’ voor het CBR. Hegeman doet enkele opmerkelijke uitspraken….
Wanneer die uitspraken in 2022 in de media worden herhaald is het de directeur generaal Mobiliteit, Cees van der Burg, die op hoge poten de auteur van het bericht een rechtszaak in het vooruitzicht stelt. Maar tot grote verbazing van de hoogste ambtenaar zijn in het door hem zo gewraakte artikel de exacte woorden van Hegeman gebruikt. Daarna blijft Van der Burg stil…
In de hoedanigheid van afdelingshoofd Verkeersveiligheid hebben wij Geertje Hegeman aangesproken over het onwettige ‘ontkoppelen’ van het 2e gaspedaal door CBR examinatoren. Als gebruikelijk bij DGMO volgt op onze brief geen enkele reactie. Je vraagt je af wat de term ‘afdelingshoofd Verkeersveiligheid’ voorstelt. Inmiddels zijn er soortgelijke brieven naar de RDW en Onderzoeksraad voor de Veiligheid gestuurd. Mag een examinator het 2e gaspedaal ontkoppelen?
Wij zijn van mening dat Hegeman daarin een grote verantwoordelijkheid heeft. Stel dat net als bij de Stint op een bepaald moment een examenkandidaat, of anderen, om het leven komt door het ontkoppelde 2e gaspedaal en zij ervan op de hoogte was. Dan willen wij dat de vingers ditmaal ook richting DGMO wijzen.