
Te pas en te onpas verwijzen het CBR en het Directoraat Generaal Mobiliteit (DGMO) naar het onderzoeksrapport dat voormalig SP-leider Emile Roemer in 2021 presenteerde. Een belangrijk advies in het rapport ‘Van rijopleiding naar rijonderwijs’ is een nieuw zelfstandig bestuursorgaan CCA. Maar of die er komt is maar zeer de vraag….het CBR wil graag als enige maximale invloed houden op de rijschoolwereld via de RIS opleiding.
Het CCA moest de overheidsinstantie worden die verantwoordelijk werd voor de rijopleiding en tevens vanuit de leerlingen en rijscholen toezicht kon uitoefenen op het CBR. Eindelijk een onafhankelijke instantie die enig toezicht mag uitoefenen op het CBR hoopte de branche.
Vrijdag kreeg onze redactie van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de stukken toegestuurd voor het Nationaal Leerplan voor de rijopleiding B. Honderden pagina’s met informatie maken duidelijk dat het ministerie en het CBR de plannen klaar stomen voor een peperdure, ingewikkelde RIS 5.0 opleiding.
“Dat terwijl de wetgever op dit moment helemaal geen rijopleiding vereist om het praktijkexamen te mogen doen. Wij gaan er alles aan doen om via de Tweede en Eerste Kamer deze plannen te laten tegenhouden. De rijopleiding moet juist simpeler en dus betaalbaarder worden. Laten het CBR en DGMO maar eens een bezoekje doen aan België, misschien is dat wel niet de Champions League [het CBR ziet zichzelf als de Champions League, red] wat betreft de rijopleiding, maar de Eredivisie is goed genoeg als iedere jongere daardoor de kans krijgt om zijn of haar rijbewijs te behalen” zegt de voorzitter van consumentenbelang organisatie VCBA.

“Gelukkig zijn er volgende maand verkiezingen en komen er naar verwachting nieuwe partijen die een nieuwe coalitie gaan vormen. Wij zijn al aan de slag met het informeren van politieke partijen over de chaos en catastrofale gevolgen van de plannen die het CBR en DGMO ‘alvast hebben ontwikkeld’.