
Al weken wachten consumentenbelang VCBA en Rijvisie op een antwoord op brieven die gestuurd werden naar directeur Jan Jurgen Huizing, divisiemanager Harold Bekhuis en examenmanager Irene Maris. Maar dat antwoord komt niet.
Wel een andere reactie; de briefschrijver is terstond persona non grata bij het CBR in Enschede en wordt lastig gevallen door de politie op verzoek van het CBR. Het is onze redacteur Pascal Hansen. Hij overhandigde de brief op 7 september persoonlijk aan de Enschedese examenmanager Irene Maris en is sinds dat moment niet meer welkom bij het CBR. (zie brief onderaan dit artikel)
Hoewel het antwoord uitblijft op de vraag hoe het kan dat er in Enschede een constante voorraad van honderden RIS examens vrij beschikbaar is, terwijl kandidaten soms tot wel 16 weken moeten wachten op een plekje, is het tot ieders verbazing divisiemanager Harold Bekhuis die wel tekst en uitleg geeft aan een opleider. (zie brief).
In een van de vele WOO publicaties komt onze redactie een mail tegen van 20 september van de hand van de fel bekritiseerde, autoritaire, niet integere divisiemanager Rijvaardigheid Harold Bekhuis. Hij onthult een voor de buitenwereld groot geheim: er is wel capaciteit, maar die is verborgen.
Zo kan het dus voorkomen dat een kandidate X van een kleine rijschool noodgedwongen kiest voor een praktijkexamen over 16 of 20 weken, omdat er niet eerder een plekje is. En dan zet het CBR op gezette tijden de kraan open en pikken grote opleiders snel ‘nieuwe’ capaciteit (eigenlijk verborgen capaciteit).
Dat zijn nog eens oneerlijke handelspraktijken van onze overheid; zeker als grote opleiders weten op welke tijdstippen de kraan open gaat. Ook zijn er vermoedens dat grote opleiders toegang hebben tot een ‘privilege’ server die voor kleine rijscholen niet bereikbaar is.
Zo kan vriendin Y van bovengenoemde kandidate X, die bijvoorbeeld zes tot acht weken later klaar is om praktijkexamen te doen, zomaar een plekje veroveren op veel kortere termijn dan X. En dus kan Y met een beetje handigheid van een grote opleider, die ziet en claimt meer ‘nieuwe’ capaciteit via ‘server6’, weken of maanden eerder naar het CBR en eerder het felbegeerde rijbewijs ophalen. Superblij met haar opleider; duimpje omhoog voor verkeersschool Brünen. Dat is pas echt onrecht! Toch?
“Nu maar hopen dat een van de kinderen van Kees van der Burg dat overkomt wat X overkomt. Dan grijpen Kees of Marion vast wel met harde hand in” reageert klokkenluider Henrie Kamps. Kamps stuurde 10 brieven naar genoemde topambtenaren van het ministerie van I&W en beklaagt zich over het feit dat topambtenaren ontkennen dat het wederom een chaos is bij het CBR. Kees van der Burg dreigde de door Alexander Pechtold en Harold Bekhuis kapot geterroriseerde Kamps zelfs met een rechtszaak. Ongehoord!
“Het CBR verspreid namelijk de inzet van zijn capaciteit: van ver in de toekomst (26 weken) naar de leefdatum toe. Deze capaciteit wordt in die periode op verschillende momenten per dag ingezet. Dit gebeurt nagenoeg iedere dag, mede buiten kantoortijden.”
bron: CBR divisiemanager Harold Bekhuis
“Het CBR vermoedt dat sommige scholen beter in staat zijn op bovenstaande in te spelen. Zo kunnen deze rijscholen continu medewerkers achter het scherm hebben die voortdurend vrijgekomen capaciteit in de gaten houden. Een grote rijschool heeft daartoe natuurlijk meer mogelijkheden dan een kleine rijschool”
bron: CBR divisiemanager Harold Bekhuis
“Voor het ruilen van een RIS toets met een RIS examen gelden dezelfde regels als met een regulier examen. Je kunt RIS capaciteit echter niet zelf omzetten naar reguliere capaciteit en onze collega’s nemen altijd het examen af volgens de RIS methode als dit zo geboekt is.”
bron: CBR divisiemanager Harold Bekhuis
De consumentenbond is met stomheid geslagen. “Dit is al een bekentenis, maar nog maar het topje van de ijsberg vrezen wij. Want eerlijk gezegd blijkt uit onderzoek dat grote opleiders maar één telefoontje hoeven te plegen met de lokale examenmanager Irene Maris om een RIS examen om te zetten naar regulier. Dat betekent, zo blijkt uit ons onderzoek, dat soms iemand ’s morgen een grote opleider machtigt om een toets- of examen te regelen en soms zelfs dezelfde dag naar het CBR kan. Dat moet Alexander Pechtold de minister maar eens uitleggen.
“Je zult zien dat de Raad van Toezicht en DGMO de arbeidsovereenkomst met die corrupte Pechtold gewoon voor vier jaar gaan verlengen. Alsof zij niet hebben kunnen lezen dat de Europese anti-corruptie waakhond Greco al een vernietigende uitspraak heeft gedaan over de integriteit van deze D66 coryfee” aldus een getergde, strijdvaardige Kamps.
Pascal Hansen reageert ook: “En dit CBR vraagt op 17 juli in een brief aan plaatsvervangend directeur generaal Marion Smit om aanscherping van de regels? Deze oneerlijke praktijken zouden toch aanleiding voor DGMO moeten zijn om een onderzoek te gaan doen. Het is toch geen wonder dat RAK’s Rijschool Administratie Kantoren, zoals Autorijschool L van Sjaam Kalloe, floreren. Die vangen alle vrije examens af door de hele dag in te loggen in het reserveringssysteem TOP van het CBR. Grote opleiders zoals Brünen in Enschede doen dat ook. Met dank aan Harold Bekhuis!”
Onze redactie is graag bereid om Marion Smit, Kees van der Burg de screenshots, screenmovies uit het CBR TOP reserveringsysteem in het bezit te stellen. De bewijzen zijn er!