
De landelijke vereniging VCBA schrijft in een brief aan het Directoraat Generaal Mobiliteit dat zij eist dat DGMO ingrijpt bij de oneerlijke handelspraktijken van het CBR en grote BOVAG opleiders. Uit onderzoek is gebleken dat BOVAG kandidaten, met medeweten van het CBR, ruim twee keer zoveel moeten betalen voor een herexamen dan het CBR tarief van €125,75
“Of je het nu oneerlijke handelspraktijken noemt of oplichting, feit is dat jonge mensen op grote schaal misleid worden en het CBR gedoogd het of werkt er al dan niet bewust aan mee. Wij vinden dat Cees van der Burg, directeur generaal Mobiliteit van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat moet ingrijpen. Maar hij beantwoordt niet eens onze brieven. Ongehoord!” zegt de voorzitter van de Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs.
Het onderzoek naar de BOVAG opleider Verkeersschool Brünen werd in 2020 al opgestart door de Needenaar Henrie Kamps. Hij behaalde zijn WRM papieren, nam een kleine rijschool over en deed als journalist onderzoek binnen de rijschoolbranche. Hij ontdekte als eerste misstanden binnen het ICT platform van het CBR en moest dat bekopen met een schorsing van zijn rijschool Rijbewijzz.
“Kamps deed dat op fifty/fifty basis, hij deed ’s ochtends zijn journalistieke werk en runde vanaf 12.00 uur zijn rijschool. Hij ontdekte in 2020 een ongekend verdienmodel. De publicaties daarover kostten hem vorig jaar bijna het leven. Hij werd mishandeld bij het CBR Examencentrum in Enschede. Uit een getuigenverklaring, die is afgelegd bij de politie in Enschede, blijkt dat een van de daders [mede-eigenaar van Verkeersschool Brünen, red], verklaarde “Dit heeft hij verdiend om wat hij schrijft”
Het CBR weigert, tot op de dag van vandaag, onderzoek te doen naar deze mishandeling en het Gerechtshof Leeuwarden moet in een artikel 12 Sv procedure uitspraak doen over de vervolging van René Brünen; de dader. Uit onderzoek van onze redactie blijkt ook dat de BOVAG opleider er wel degelijk oneerlijke handelspraktijken op nahoudt. En dat het CBR er van op de hoogte is en verdoezeld.”
VCBA schrijft in de brief aan DGMO: “Door een systeem van machtigingen, die in veel gevallen door niet-tekenbevoegde minderjarigen verstrekt worden, belanden deze jonge mensen in een ongekend verdienmodel waaraan de overheid meewerkt en/of faciliteert. Jongeren die rechtstreeks bij het CBR een toets, examen of herexamen inkopen voor €125,75 [CBR tarief 2023, red] worden bewust door het CBR ontmoedigd en achtergesteld. Zij mogen geen WRM instructeur mee laten rijden voor evaluatie doeleinden, zij kunnen niet wisselen als er eerder een examendatum vrijkomt en ze moeten in veel gevallen meer dan 10 weken langer wachten bij een reservering.
Jongeren die wel een opleider machtigen belanden in een ongekend verdienmodel, waardoor het rijbewijs al snel meer dan €3.000 [bron: CBR mei 2023] kost… als je tenminste bij de eerste poging slaagt. Iedere volgende poging zorgt voor minimaal €500,– extra kosten. Hierdoor is het rijbewijs alleen nog maar weggelegd voor jongeren die financieel bijgestaan worden door de ouders of anderen.
