
De kans dat je klacht bij het CBR ongegrond wordt verklaard is erg groot. Dat valt af te leiden uit de informatie die het CBR op grond van de Wet Open Overheid (WOO) recent heeft moeten publiceren. “Ongeloofwaardig en symptomatisch” zijn de reacties vanuit de consumentenorganisaties. Via klagenovercbr.nl komen heel veel gegronde klachten binnen. Dat stelt de consumentenorganisatie VCBA. De belangenorganisatie wil in gesprek met de Nationale Ombudsman en de politiek.
“Wij gaan daarnaast via een nieuw WOO verzoek de documenten opvragen van alle klachten die betrekking hebben op de Rijvaardigheid; daar zitten heel veel klachten tussen over te lange wachttijden, houding en optreden van examinatoren én de uitslag. Wij denken dat we door de uitspraak van de voorzieningenrechter in een recent Kort Geding voldoende argumenten hebben om nog eens met de indieners van de klachten in contact te komen. Om te evalueren of de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Het zou ons niet verbazen dat 95% wordt doorverwezen naar de Nationale Ombudsman.
Daar is ons namelijk gebleken dat men overladen wordt met dit soort ongegrond verklaringen. Het lijkt er op dat er bijna standaard een ongegrond verklaring komt en doorverwijzing naar de Nationale Ombudsman. Het is bekend dat het CBR niet of nauwelijks naar de wetgeving kijkt, maar vooral besluiten neemt op basis van ‘eigen’ regelgeving en klachten zo snel mogelijk ontmoedigd door indieners naar de Nationale Ombudsman te loodsen.” aldus de VCBA.
Kijk hieronder naar de lijst van klachten die het CBR vrijwel allemaal ‘ongegrond’ heeft verklaard…