“Het CBR verliest uiteindelijk de strijd!”
Ruim anderhalf jaar duurt de ‘oorlog’ tussen het CBR en voormalig rijschoolhouder Henrie Kamps. Drie maanden geleden stootte de plaaggeest van Alexander Pechtold zijn blogs af om zich te concentreren op de volgende fase: de politiek bewust maken van de ambtelijke corruptie binnen het CBR. In een exclusief interview praten wij met hem over de beeldvorming; dat hij een wraakzuchtige, krankzinnige, gefrustreerde en geschorste rijschoolhouder zou zijn….
I Op Google staan tientallen van dit soort typeringen als we zoeken op Rijbewijzz of Henrie Kamps. Raakt u dat?
Natuurlijk is dat niet prettig. Maar als je het opneemt tegen een van corruptie verdachte ex-politicus uit de D66 hoek dan weet je wat je voorland is. De krant, de NPO, de Tweede Kamer, de rechterlijke macht…. overal zitten zijn D66 kompanen. Best zorgwekkend!
Maar wie binnen of buiten het CBR in de huidige tijdgeest nog echt gelooft dat vanuit die D66 hoek de waarheid in de media terecht komt die heeft onder een steen geleefd of leeft in een angstcultuur. Ik ben geen oorlog begonnen; dat was de CBR directie in Rijswijk. Mocht er ooit onderzoek komen, dan zal dat blijken. Al die verdachtmakingen zijn weerlegd, meerdere aangiftes vanuit het CBR bleken vals en zijn geseponeerd.
En…niet ik heb meer dan 25 praktijkexamens afgebroken, maar het CBR. Zonder geldige reden en alleen bedoeld om alles en iedereen tegen mij op te zetten. Maar de rechter geloofde het gelukkig niet….
| Dat klopt wel, maar u achtervolgde wel degelijk examenvoertuigen. Toch?
Nee hoor, niet structureel en niet onafgebroken. De examinatoren hebben gewoon idiote instructies gekregen; sommigen draaiden na 100 meter de openbare parkeerplaats al op als ze mijn auto zagen staan. Dus voordat ik begon met ‘achtervolgen’. Het CBR zwendelt met veel zaken, waaronder de praktijkexamens voor kandidaten van grote opleiders. Die rijden soms minder lang, soms minder moeilijk en daar hebben ze kennelijk andere afspraken mee gemaakt. De rechter vindt ook dat journalistiek onderzoek alleen al op basis van artikel 83, het praktijkexamen moet tenminste 35 minuten duren, gerechtvaardigd is. En dat blijkt in Enschede in 82% van de geregistreerde examenritten niet het geval. Kandidaten van grote opleiders bleken vaak al na 25 minuten klaar te zijn. Een deel van de examinatoren neemt tussen alle 8 examenblokken op een dag bijna 10 minuten rook- en kletspauze. Kletsen met bevriende instructeurs. Dat staat op video en daarom is het examenterrein nu hermetisch afgesloten. Het CBR duld geen journalistieke controle of pottenkijkers. Triest en tegelijkertijd lachwekkend!
Lees het vonnis van de Almelose rechtbank maar eens goed. Dan zult u zien dat ik gewoon examenauto’s kan blijven spotten. Dat journalisten van de regionale krant het vonnis verdraaien is een logisch gevolg van het feit dat Alexander Pechtolds voormalige strateeg/speechschrijver Daan Bonenkamp (D66) daar de hoofdredacteur is. En nu ze bij het CBR in Enschede een voormalige hoofdagente van politie hebben gestationeerd als leidinggevende slaan alle stoppen door.
Een van de problemen met de gedragingen van een deel van het CBR personeel is dat het voormalige militairen of politieagenten zijn. Die hebben niet-rationele opvattingen van hoe je bij een zelfstandig bestuursorgaan behoort om te gaan met klanten. Want let wel; rijscholen en kandidaten zijn gewoon klanten. Geen onderdanen die je kunt onderdrukken zo je dat maar uitkomt. Ze betalen een forse prijs voor wat eigenlijk een objectief examen moet zijn.
Zo’n ‘dienstig’ vrouwtje daar stationeren, nadat de vorige examenmanager moest worden vervangen omdat die ongelofelijk heeft gefaald rond mijn mishandeling, past in de CBR angstcultuur. Een organisatie waar veel ex-agenten en militairen zich kunnen uitleven. De divisiemanager Rijvaardigheid, haar baas, is ook al zo’n ex-diender. Waarom die mensen van de politie of defensie overstappen naar het CBR? Ik weet het niet, maar heb wel een vermoeden.
| Staat u nog steeds bij het CBR in Enschede? Wij hebben gehoord dat het examenterrein daar hermetisch is afgeschermd en dat er immense zwerfkeien zijn neergelegd waardoor u niet meer kunt staan waar u stond.
Ja, dat heb ik ook gehoord van enkele journalisten. Nee, op dit moment kom ik er zelf niet, wel enkele collega-journalisten. De praktijkexamens voldoen nog steeds niet aan artikel 83 van het reglement Rijbewijzen. We hebben een overweldigende hoeveelheid tijd-, rit- en videoregistraties die we mogelijk op een later moment nodig hebben. En wat betreft al die poespas; gelukkig krijg ik juist daardoor steeds meer positieve reacties. Mensen vragen zich af wat het CBR te verbergen heeft. Maar er zijn ook zeer ernstige bedreigingen aan mijn adres geuit door dat gelieg van het CBR in de regionale krant. Dat beseffen die voormalig hoofd-agente en de persvoorlichter van het CBR niet of mogelijk juist wel. Erg kwalijk!
De rechtbank was duidelijk in haar vonnis; het ‘spotten’ is toegestaan zolang het niet structureel en/of onafgebroken is. Nou dat is het nooit geweest; getuige de meer dan 100 video-registraties. Het CBR liegt en bedriegt… zelfs bij de rechtbank. Ook dat is 2023!
| Wat is uw doel met al uw acties?
Al meer dan twintig jaar misbruikt het CBR haar machtspositie. Dat was ook al zo toen de huidige voorzitster van de Tweede Kamer, Vera Bergkamp (D66), adjunct-directrice was. Uit ons onderzoek is gebleken dat door de decennia heen talloze rijscholen kapot zijn gemaakt door het CBR. Telkens dezelfde modus operandi.
Er wordt momenteel journalistiek onderzoek gedaan naar de rol van Vera Bergkamp in haar CBR periode in relatie tot vermeende intimidaties, provocaties bij ‘onwillige’ rijscholen in de Randstad. Omdat ze in haar huidige rol als kamervoorzitter eveneens in opspraak is geraakt na een onderzoek van de Universiteit van Utrecht.
Vooral rijscholen die zich destijds verzetten tegen de onwettige invloed in de rijschoolwereld die het CBR forceerde. Zij was destijds (2001-2004) adjunct-directrice en trok samen op in de strijd met de huidige voorzitter van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid, Jos Vaessen. Vaessen was destijds directeur bij het CBR en speelt nu namens een minderheid van rijscholen [minder dan 15% van de branche, red] de ‘sparringpartner’ van Alexander Pechtolds huidige CBR. Dat heeft toch wel heel veel weg van een simpel een-tweetje.
Toen ik zonder geldige reden en zonder pardon eind 2021 uitgeschreven werd door Alexander Pechtold (D66) heb ik hem in een persoonlijk gesprek gegarandeerd dat ik als Achterhoeker nooit zal wijken voor zijn valse aangiftes, bedreigingen en provocaties. Daarna heb ik het mij allemaal laten overkomen; de overheid gewoon haar gang laten gaan. Met als voornaamste doel om in gesprekken met onder andere politieke partijen en media aan te tonen hoe ver het CBR durft te gaan in haar grensoverschrijdende gedrag. Schaamteloos en crimineel ver weet ik nu.
| Is dat niet enorm naïef? Zeker nu u zelf bekend heeft gemaakt dat u 14 keer door de politie ben lastig gevallen, aangehouden en zelfs in de cel bent gegooid?
Jazeker en inmiddels is het vijftien keer. Ja, dat heeft er behoorlijk ingehakt zal ik maar zeggen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten en het mentale negatieve effect daarvan heb ik onderschat. Ik ben niet voor niets in therapie vanwege angstaanvallen in de nacht. Meerdere keren is de politie bij mij thuis geweest. Maar vanaf dag 1 heb ik alles goed gedocumenteerd; ik heb een video- en geluids pen bij mij gedragen. Heb regelmatig met een draaiende bodycam met handhavers gesproken en de voorzitter van de Raad van Toezicht, enkele ministers en enkele fracties vele malen schriftelijk, aangetekend, geïnformeerd. Ik heb meerdere meldingen en aangiftes gedaan. En het Gerechtshof Arnhem/Leeuwarden zal zich gaan buigen over een artikel 12 Sv procedure rond mijn mishandeling bij het CBR examenterrein. En dat is nog maar het begin.
Maar het kan allemaal nog erger; er is zelfs een geval bekend waarbij een rijschoolhouder uit de Randstad meermaals door de politie in hechtenis is genomen. Dat was in de tijd van Jos Vaessen en Vera Bergkamp; bijna twintig jaar geleden. Er melden zich wel vaker andere slachtoffers, maar de meesten zijn enorm bang… zelfs twintig jaar later nog.
Tot 1 mei stel ik de voormalige examenmanager en de kringcoördinator in de gelegenheid om naar waarheid te verklaren, want die zijn vrijwel altijd door mij geraadpleegd en geïnformeerd. Het is dus niet zo dat ik spontaan allerlei CBR managers ben gaan lastig vallen; zij hebben mij doorverwezen. Dat ‘verklaren’ kan intern, dat hoeft niet richting mij. Ze kunnen zich dus ‘indekken’, hun eigen toekomst mede bepalen. Mogelijk zijn zij ook slachtoffer van de ongekende angstcultuur binnen en buiten het CBR.
Als ze dat niet doen dan is het de eigen keuze en zullen ze op enig moment mogelijk meegesleurd worden als er koppen gaan rollen. Er zal ooit wel een onderzoek komen; ik schud net zo lang aan die CBR boom tot de rotte appels er uit vallen. Ik begrijp de positie van deze tweede ‘lokale’ medewerkers in principe wel, maar je ziet inmiddels dat ook bij de NOS Sport redactie, de redactie van DWDD of makers van The Voice dat wegkijken niet meer geaccepteerd wordt. Ze kennen de werkelijke toedracht en zwijgen als het graf; uit angst voor de eigen baan of positie óf om mij bewust te beschadigen. In mijn geval werkt dat echter averechts. Ooit vertrekt Pechtold en dit soort grensoverschrijdend gedrag houd je nu eenmaal niet eeuwig onder de pet. Zeker niet in mijn geval!
| Maar beschadigt u de branche en oud-collega’s niet met al deze ophef?
Ik doe dit niet voor oud-collega’s en zeker niet voor die in Enschede. Daar is er maar één die mij echt heeft gesteund, de rest zwijgt of nog erger heult mee met het CBR. Daar win je de oorlog niet mee. Want slijmen of valse verklaringen bij de politie afleggen wordt beloond bij het CBR in Enschede. Daar stijgt je slagingspercentage door! Zo werkt het bij een deel van de examinatoren: zeker bij dat deel met een politie- of defensie verleden. Soort van erecode…. heel ouderwets en onwettig.
Ik doe dit omdat de jonge klanten van rijscholen structureel gedupeerd worden door al die onwettige invloed van het CBR. Het begint al met een misleidend CBR slagingspercentage, met het opdringen van de onwettige Tussentijdse Toets en het eindigt met onwettige, oplopende wachttijden. En daar komt richting 2025 de door het CBR ontwikkelde en geëxploiteerde R.I.S. rijopleiding nog eens bij. Allemaal kostenverhogend en omzet gerelateerde CBR verzinsels. Steeds meer jongeren kunnen nu al geen circa €3000 betalen voor hun rijopleiding en dat is volgens het CBR [december 2021, red] de gemiddelde kostprijs van een rijopleiding …. als je tenminste de eerste keer slaagt. Te gek voor woorden.
Het CBR is losgeslagen, mogelijk corrupt en volgens mij zelfs strafbaar met al die bewuste oneerlijke handelspraktijken. Hoezo betrouwbare overheid? En de Tweede Kamer was gewaarschuwd; het CBR is niet voor niets in 2018 onder verscherpt toezicht gesteld en het hogere management is niet voor niets in 2019 gehoord in een enquête van de Tweede Kamer.
| Wat bedoelt u daarmee?
Het CBR heeft zich te houden aan haar wettelijke taken. Het ontwikkelen van een eigen rijopleiding hoort daar echt niet bij. En die Tussentijdse Toets staat ook niet in het lijstje met wettelijke taken die het Directoraat Generaal Mobiliteit als opdrachtgever heeft verstrekt. Dat heeft het CBR zelf bedacht, geïnitieerd, ontwikkeld en de branche door de strot gedrukt en dat gaat ten koste van de werkelijke kerntaken; het verzorgen van examens en de controle op de medische geschiktheid en juist daar is en was het een chaos. De wachttijden zijn inmiddels weer twee tot drie keer langer dan de KPI’s. Soms bijna 20 weken voor het eerste examen, tenzij je een RIS examen aanvraagt. Dan kan het binnen vier tot zes weken, want dat is de eigen rijopleiding van het CBR; die brengt meer geld in het laatje. Heel erg fout!
Het CBR liegt, bedriegt, bedreigt, intimideert en provoceert iedereen die zich verzet tegen die opgedrongen, onrechtmatige invloed. En jonge mensen, die denken dat ze de rijschool machtigen zodat de rijschool de benodigde examens kan reserveren, zijn onwetend dat ze akkoord gaan met de reserveringsvoorwaarden die onderdeel uitmaken van de inschrijvingsvoorwaarden van hun rijschool. Dat ze zichzelf mede afhankelijk maken van welke behandeling de rijschool krijgt bij het CBR. Dat is echt in strijd met het gelijkheidsbeginsel, want iedere kandidaat moet dezelfde behandeling krijgen.
Alexander Pechtold is voorzitter van de Adviesraad voor de Autoriteit Persoonsgegevens. Dan zou je toch mogen verwachten dat hij bij zijn eigen CBR alerter is voor dit soort misstanden? Los van de misleiding van minderjarigen blijkt uit een recent evaluatierapport van PricewaterhouseCoopers dat zijn zelfstandig bestuursorgaan de cybersecurity niet op orde heeft. Tja!
| Dat klinkt ingewikkeld?
Dat is het voor buitenstaanders ook wel, maar in de wereld waar ik redelijk succesvol ben geweest [Kamps was met zijn Hilversumse bedrijf Sport2Media jarenlang hofleverancier voor streaming video- internet tv kanalen van de volledige Eredivisie, Oranje, NOC-NSF sportbonden, red] is het al jaren verplicht dat je met zogenaamde opt-ins en duidelijke voorwaarden klanten goed en volledig informeert. Dat doet het CBR bewust niet. Zelfs jongeren die nog minderjarig zijn tekenen onwetend voor een lock-in en verregaand misbruik van de data die de machtiging het CBR oplevert. Die reserveringsvoorwaarden, waarvan dus ook minderjarige leerlingen verklaren ermee akkoord te gaan, zijn onvindbaar op de website van het CBR en bij navraag bij de CBR support-desk én via een WOO verzoek blijkt dat het CBR die ook niet beschikbaar stelt. Allemaal gebakken lucht, manipulatie of mogelijk zelfs oplichting.
| De geruchten gaan rond dat u wel achter dit blog en andere initiatieven zit. Klopt dat?
Daar doe ik geen uitlatingen over, maar het is geen geheim dat er vorig jaar meer dan €100.000 gedoneerd is om de strijd tegen het CBR voort te zetten en daar is nog geen euro van uitgegeven aan advocaten. Ik heb geen publiciteit via kritische blogs meer nodig, mijn persoonlijke strijd heeft nu wel landelijke bekendheid. Wel ondersteun ik enkele consumenten initiatieven. U zult merken dat er een masterplan is en dat uiteindelijk de politiek gaat luisteren naar organisaties zoals VCBA en VVRC. Er zijn of volgen een rits aan WOO (Wet Open Overheid) verzoeken vanuit verschillende organisaties en journalisten. En er komt een procedure tegen het CBR, maar niet vanuit mijn hoek. Ik heb altijd gezegd dat ik geen euro besteed aan de strijd om het CBR terug te krijgen waar het hoort; een exameninstituut dat ook de medische geschiktheid moet vaststellen.
Ik verwacht dat er richting 2025 voldoende ophef en aandacht is rond al die vermeende corruptie binnen en vanuit het CBR. Als je bedenkt dat vergelijkbare affaires van een onbetrouwbare overheid zoals het Kindertoeslag Schandaal of de gevolgen van de gaswinning in Groningen veelal langer dat tien jaar onopgemerkt bleven dan ben ik tevreden als in 2025 het CBR terug in het hok gestuurd wordt door bijvoorbeeld de BBB, CDA en/of PVV. Dat zijn de partijen die ik al een half jaar structureel informeer. En die lobby krijgt in 2024 bijna al mijn aandacht, evenals een mogelijke samenwerking met een grote buitenlandse partner om rijles in stappen te introduceren; een opleiding die volledig onafhankelijk is van het CBR en de helft goedkoper dan een RIS opleiding van het CBR. Als het nodig is dan leggen we deze overheidsbemoeienis voor aan de Europese waakhond. Wij denken dat de overheid geen rijopleiding mag initiëren of exploiteren. Dat ervaren wij als ongeoorloofde overheidsbemoeienis en dito staatssteun!
| Hoe loopt dit af voor de rijscholen?
Voor kleine rijscholen of zzp’ers die zich niet uitschrijven bij het CBR betekent de huidige strategie van het CBR absoluut het einde in de business. Ik heb vorig jaar Ramsy Othman [vice-voorzitter van de Vereniging Voor Rijscholen en Instructeurs, red] meerdere keren gewaarschuwd dat het CBR de eigen rijopleiding R.I.S. gaat misbruiken om RIS-gecertificeerde rijscholen te bevoordelen. Dat gebeurt nu al; de wachttijd voor een RIS praktijkexamen is soms meer dan 10 weken korter dan een traditionele rijopleiding. Tijdens de Corona maatregelen mochten RIS instructeurs wel achterin de lesauto plaatsnemen; anderen niet. En omdat het CBR de WRM Praktijkbegeleiding heeft overgenomen van IBKI, volgens mij overigens ook onwettig, kan ik nu al vertellen dat zzp’ers en kleine rijscholen minder snel voldoende beoordeeld worden. Dat kun je niet toevertrouwen aan het CBR!
Na 2025 hebben kleine rijscholen en zzp-ers geen enkel bestaansrecht meer, omdat het CBR bijna de volledige heerschappij heeft bereikt onder het machtsbewind van Alexander Pechtold. Het CBR heeft op eigen houtje een eigen RIS rijopleiding ontwikkeld, beoordeelt straks zelfs de vereiste WRM praktijkbegeleiding, maakt afwijkende quota afspraken met grote, bevriende opleiders en dan moet je af van al die kleine rijscholen en zzp-ers. Ik denk dat je straks aan het type lesauto wel kunt zien wie een bevoordeelde behandeling krijgt. En ik voorspel dat op enig moment na 2025 de praktijkexamens moeten worden gereden in CBR examenauto’s. Volkswagen ID3′ s of zelfs ID4’s, want veel examinatoren willen graag een mooie leaseauto rijden…

“Alexander Pechtold is voorzitter van de Adviesraad voor de Autoriteit Persoonsgegevens. Dan zou je toch mogen verwachten dat hij bij zijn eigen CBR alerter is dit soort misstanden? Los van de misleiding van minderjarigen blijkt uit een evaluatierapport van Price WaterhouseCoopers dat zijn zelfstandig bestuursorgaan de cybersecurity niet op orde heeft. “
“Na 2025 hebben kleine rijscholen en zzp-ers geen enkel bestaansrecht meer, omdat het CBR bijna de volledige heerschappij heeft bereikt onder het machtsbewind van Alexander Pechtold. Het CBR heeft op eigen houtje een eigen RIS rijopleiding ontwikkeld, beoordeelt straks zelfs de vereiste WRM praktijkbegeleiding, maakt afwijkende quota afspraken met grote, bevriende opleiders en dan moet je af van al die kleine rijscholen en zzp-ers. Ik denk dat je straks aan het type lesauto wel kunt zien wie een bevoordeelde behandeling krijgt. En ik voorspel dat op enig moment na 2025 de praktijkexamens moeten worden gereden in CBR examenauto’s. Volkswagen ID3′ s of zelfs ID4’s, want veel examinatoren willen graag een mooie leaseauto rijden…”