
Morgen start Consumenten Belang Autorijbewijs (VCBA) bij het CBR in Enschede haar eerste publiekscampagne ‘Geslaagd of gezakt?’ De campagne is bedoeld om jongeren die naar of van het CBR theorie-examen gaan of komen zo goed en eerlijk mogelijk te informeren over het vervolgtraject. Het rijbewijs kost volgens het CBR (zomer ’23) inmiddels gemiddeld meer dan 3000 euro… als je tenminste de eerste keer slaagt. De consumentenbelang-organisatie heeft onderzoek gedaan en zegt dat het CBR niet eerlijk handelt…
Vrijwilligers van de vereniging delen vanaf morgen flyers uit waarmee jongeren zich via een QR-code heel snel kunnen aanmelden als ze ontevreden zijn over de kosten van het behalen van het theorie-certificaat of rijbewijs.
“Wij hebben een helpdesk ingericht die direct na de aanmelding de kandidaten zo goed en eerlijk mogelijk gaat informeren en adviseren. Op dit moment moeten jongeren en hun ouders het doen met de informatie die het CBR iedere keer de media in slingert, maar die is vaak misleidend” aldus de voorzitter van de VCBA.
Het VCBA hoopt dat politieke partijen op enig moment vragen gaan stellen over de betrouwbaarheid van het CBR. Dat gebeurde vijf jaar geleden al en toen werd het CBR onder verscherpt toezicht gesteld. Eind 2020 werden CBR managers ook al verhoord door een commissie van Tweede Kamerleden omdat toen al duidelijk was dat het CBR zich niet aan de wet hield. Inmiddels is duidelijk dat er niets veranderd is.