
Volgens verzekeraars is het CBR aansprakelijk voor alle schade van de aanrijding tussen een lesauto van Kris Kalloe en een NS trein als blijkt dat examinatrice Monique de Rooy (66) het examen heeft afgenomen met een afgekoppeld gaspedaal. Of dit het geval was blijkt op dit moment niet uit het dossier dat onze redactie heeft gekregen. Reden om het rapport van het technische onderzoek te raadplegen. Eerder wezen verzekekering-experts de toen 44-jarige Rijkswijkse examinatrice al aan als juridisch bestuurder.

‘Bij het bestuderen van het dossier valt mij op dat niemand het heeft over het door de CBR examinatrice losgekoppelde gaspedaal. Hoe dat kan? Ik denk dat je rijschoolhouder moet zijn om de situatie van destijds goed te kunnen doorgronden.’ zegt onderzoeksjournalist Henrie Kamps.
Kamps wijst er op dat kennelijk in het handboek voor examinatoren staat dat in het geval van een stilval op een spoorwegovergang een examinator de lesauto in de eerste of tweede versnelling moet zetten en langzaam de koppeling moet laten opkomen. Oh ja en de contactsleutel moet omdraaien en vast moet houden. Los van het feit dat het CBR bij het schrijven van die tekst voorbij gaat aan de paniek die een ieder ondervind die dit overkomt is deze handeling onvoldoende om dwars door eventuele spoorbomen te rijden. En… ik vraag mij af of die methode werkt bij alle types auto’s… tegenwoordig in ieder geval niet. Dat leggen we dus maar voor aan deskundigen van de Onderzoeksraad voor de veiligheid’ aldus Kamps.

“Ik zou zeggen ‘vol op het gas’, maar dat lukt natuurlijk niet als je zonder 2e gaspedaal een praktijkexamen moet afnemen van je baas: het CBR. En zeker niet bij gesloten spoorbomen. Daarmee is het CBR volledig aansprakelijk en om die reden heb ik mij vier jaar lang verzet tegen deze dwaze ‘huisregel’ van het CBR”
Kamps strijd inderdaad al jaren tegen het onrechtmatig ontkoppelen van het 2e gaspedaal en wacht de uitspraak af van mogelijk onderzoek door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid of RDW. Volgens hem is het nu zaak om Monique de Rooy, die volgens het procesverbaal de juridische bestuurder was, in een voorlopig getuigenverhoor te laten horen over het CBR verbod op het 2e gaspedaal.
‘Uiteindelijk heeft de NS de schade verhaalt op Kris Kalloe, die daardoor onder andere zijn woning met een waarde van een miljoen kwijtraakte, zijn lesauto’s, zijn rijschool en daardoor zijn ‘leven’. De totale schade was destijds naar verluidt bijna 5 miljoen en de verzekering van Kalloe dekte slechts 2 miljoen. Hij heeft zeker recht op enkele miljoenen en excuses van de CBR directie’. zegt de Needse journalist.