
Uit onderzoek van onze redactie blijkt dat kleine rijscholen en zzp-ers recht hebben op een eenmalige schadevergoeding voor geleden schade tijdens de tweede Corona lockdown en de periode daarna. WOO verzoeken aan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat én het CBR tonen aan dat rijscholen onnodig lang geen rijles mochten geven. Daarnaast is duidelijk dat het CBR tot op de dag van vandaag niet de toegezegde maatregelen heeft getroffen om de toegezegde 100 extra examinatoren in dienst te nemen.
‘Het CBR en het Directoraat Generaal Mobiliteit hebben geen enkele moeite genomen om de schade voor bijna 10.000 instructeurs te beperken. De branche had begrip voor de maatregelen tijdens de eerste en tweede lockdown, maar toen bleek bij de derde lockdown voor contactberoepen plotsklaps dat rijscholen wel les mochten geven. Dan rijst de vraag: waarom dan niet ook tijdens de tweede? Wat is er besproken tussen het CBR en DGMO?’ zegt journalist/rijschoolhouder Henrie Kamps.
Kamps zegt dat de periode na de lockdown in veel hogere mate aantoont dat het CBR geen enkel initiatief heeft genomen om de financiële schade voor rijscholen en hun leerlingen te beperken.
“Iedereen heeft kunnen zien en horen dat Alexander Pechtold in de media continu met zijn vinger richting de rijscholen” wees. Zij presteerden ondermaats en daardoor werden de wachttijden tot twintig weken structureel. Maar inmiddels heeft onderzoek aangetoond dat Pechtold en zijn CBR helemaal geen 100 extra examinatoren heeft aangenomen. Hij heeft niets gedaan, behalve de schuld afschuiven. Het afgelopen kwartaal zijn er bijna 5000 praktijkexamens minder uitgevoerd dan in het derde kwartaal van 2019. En toen was er geen Corona. Dat is toch absurd, 100 extra examinatoren en dan slechter presteren als voor Corona? Dat belazer je de rijscholen gewoon!’
Kamps zegt te hopen dat het domein ‘CBRClaim.nl’ weer actief wordt en anderen een collectieve claim indient namens de kleine rijscholen en zzp-ers. Hij ziet daarin voor zichzelf geen taak weggelegd. “Op 1 na heeft niemand van die 10.000 instructeurs in de voorbije twee jaren mij enige steun geboden bij het verzet tegen de angstcultuur door het CBR. BOVAG, VRB en VVRI hebben mij zelfs geweigerd als lid. Ik vecht voor de jongeren, zodat iedereen in de toekomst een rijopleiding kan betalen”