
Wat al duidelijk was geworden uit tellingen bij het CBR in Enschede is nu bewaarheid door een brief van de minister aan de Tweede Kamer; er zijn ondanks grote beloftes van het CBR na de eerste en tweede Corona lockdowns eigenlijk helemaal geen nieuwe examinatoren bij gekomen.
Minister Mark Harbers moest de Tweede Kamer vorige week opnieuw informeren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten van klokkenluider Henrie Kamps. Eerder dit jaar verklaarde de minister dat het CBR in 2022 een recordaantal van 700.000 praktijkexamens B had afgenomen. Dat, zo ontdekte Kamps, was gelogen. Het waren er 440.000.
Duidelijk is nu wel dat de situatie niet snel verandert. “Nee, het zal eerder erger worden.” Nu het CBR achter de schermen bezig is om haar eigen rijopleiding RIS op te dringen, zal het vooral erger worden. In het RIS model moet iedere leerling twee verplichte toetsen kopen bij het CBR. Dat zal opnieuw leiden tot oplopende wachttijden.
VCBA, de vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs, gaat aandacht vragen aan Tweede Kamer fracties, omdat steeds duidelijker wordt dat de minister en het Directoraat Generaal Mobiliteit de grip kwijt zijn op het CBR.
“Het CBR liegt en manipuleert en dat kost werkgelegenheid onder de rijscholen en nog erger, het kost iedere leerlingen al snel €500 extra, vanwege de lange wachttijden. De CBR directie is, net als de vorige Schiphol directie, niet in staat gebleken om een toekomstvisie te ontwikkelen. Met leugens en foute data proberen ze de problemen te verhullen. Dat heeft het onderzoek van Kamps nu wel aangetoond.” aldus Pascal Hansen. Hij is de voorzitter van VCBA.