
In een brief aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid vraagt consumentenbelang organisatie VCBA de Onderzoeksraad voor Veiligheid om een vooronderzoek te doen naar de maatregel die het CBR strikt hanteert om het tweede gaspedaal voor het begin van een praktijkexamen te ontkoppelen.
“Deze kwestie speelt nu al jaren en heeft zelfs al tot schorsing geleid van een kritische rijschool. Telkens opnieuw raakt de verantwoordelijk divisiemanager Rijvaardigheid, Harold Bekhuis, geïrriteerd en wordt critici de mond gesnoerd door te dreigen met een schorsing.” zegt de voorzitter ai van Consumentenbelang Autorijbewijs.
VCBA heeft recent zelf een brief gestuurd naar het CBR (zie onderaan dit artikel). Maar ook op die brief blijft het CBR het antwoord verschuldigd.
“Het wachten is er op dat vandaag of morgen een examenauto stilvalt op een spoorwegovergang en de examinator de lesauto niet in beweging krijgt, omdat hij zelf het gaspedaal heeft afgekoppeld. Dan heb je een nieuw ‘Stint’ drama. Dan wordt ambtelijk Nederland pas wakker!’ aldus Pascal Hansen.
VCBA heeft deze problematiek ook voorgelegd aan Geertje Hegeman, afdelingshoofd Verkeersveiligheid bij het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.
[tekst gaat door onder link]
[tekst gaat door onder link]
‘Iedere dag dat examinatoren in heel Nederland het gaspedaal bij de dubbele bediening afkoppelen is er een teveel. Iedere gewone of dode is er ook een teveel!’ zegt Hansen geërgerd.