Rijvisie

blog voor onafhankelijke rijscholen

Duitsland doet het anders met dass of die automaatcode….

In Duitsland doen ze het allemaal een beetje anders tijdens het praktijkexamen dan in ons land. En ehhh.. ze doen dat al een tijdje hoor. Volgens mij al sinds 2019 en anders 2020. Waar ik het over heb? Niet over de snelheid. Ze rijden altijd al plankgas op de Autobahn. Want in Duitsland is stikstof kennelijk een ander begrip.

Nee, ze doen het tijdens het examen allemaal een beetje anders dan u dat moet van ons Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.

De minister, nee niet de jokkebrok die er nu zit, maar die Cora (niet van Mora) van Nieuwenhuizen (VVD) die plotsklaps vertrok om met alle vergaarde kennis lobbyiste te worden voor de Energiereuzen antwoordde in 2020 al op Tweede Kamer vragen van de VVD-er Remco Dijkstra (nu wethouder in Tiel) dat Duitsland was gestopt met die code 78.

Pardon!! Ja, ik hoor het u denken.

Duitsland, dat weet u wel, ligt in Europa. Net als Nederland. Duitsland moet voldoen aan dezelfde Europese wetgeving als die Niederländer.

Dass kann doch nicht sein?? Ik voel het u denken.

Ja hoor. Want zolang er in Nederland niemand aan de bel klingelt (of is dat Duits) is ons CBR en ons ministerie van I&W volgens de toenmalige minister van mening dat ‘De huidige formulering van de Europese rijbewijsrichtlijn geeft geen mogelijkheid om af te wijken van de verplichting om een automaatcode op het rijbewijs te noteren als het examen is afgelegd in een automatisch voertuig.”

Verdammt noch mal. Zult u denken.

Maar we zijn een slim landje, hoewel behoorlijk in slaap gesukkeld door achtereenvolgende kabinetten VVD/D66, en hebben gezien van de boeren dat je niet alles meer hoeft of moet pikken. Dus moeten er maar eens rijschoolhouders opstaan die het CBR en DGMO (het ministerie) gaan uitleggen wat volgens de Hollandse wet een automaat is of dat het tijd wordt dat die code 78 afgeschaft wordt omdat het niet past bij de huidige tijdsgeest.

Het Nederlandse rijbewijs kost volgens het CBR (’21) bijna €3000 en dan zou fors minder zijn als we die tien of 15 uur wie we kwijtraken voor dat deel van de voertuigbediening dat niet meer nodig is al die andere D66 minister wil dat we straks allemaal hybride of (nog liever) elektrische auto’s kopen.

Henrie Kamps | columnist

Loading