
In een brief bedankte minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat onlangs de Needse journalist en rijschoolhouder Henrie Kamps. Kamps ontdekte dit voorjaar dat het CBR de minister met verkeerde informatie naar de Tweede Kamer had gestuurd. Het aantal werkelijk afgenomen praktijkexamens B in 2022 bleek 300.000 lager dan het CBR de minister liet vertellen.
Kamps doet met een team van journalisten al ruim een jaar onderzoek naar grootschalige zwendel met de examencapaciteit door het CBR. Onlangs ontdekten de journalisten dat het CBR daarnaast nooit de door Pechtold beloofde 100 extra examinatoren heeft opgeleid. Dat werd kort daarna toegegeven in het CBR blog Rij-Instructie, daar erkende een CBR manager dat er in 2022 en 2023 slechts 48 examinatoren zijn opgeleid; niet eens voldoende om het natuurlijk verloop op te vangen.

[tekst gaat door onder afbeelding]
“De minister moest onder druk van een WOO verzoek en een aangifte die wij hebben gedaan bij de Enschedese politie terug naar de Tweede Kamer om zijn fout te erkennen. Hij beloofde daar dat het CBR eind dit jaar de wachttijden weer op de wettelijke norm zou hebben. Maar uit ons onderzoek en de Open Data van het CBR blijkt dat de gemiddelde wachttijd nog steeds 16 weken of meer is. Wie in Enschede de afgelopen week een praktijkexamen B wilde reserveren moest wachten tot 16 februari… dat is ruim 16 weken.” zegt Kamps die inmiddels een opleiding heeft gevolgd tot onderzoeksjournalist.
Het onderzoek naar de examencapaciteit wordt vanaf aanstaande maandag uitgebreid naar CBR locaties in Doetinchem en Almelo. Er zijn gesprekken om in Amsterdam, Utrecht en Amersfoort hetzelfde te gaan doen.