
Het zijn harde woorden vanuit de Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs. Maar volgens voorzitter Hansen blijkt uit de woorden van zowel de voorzitter van ‘clubje Amsterdamse rijscholen’ verenigd in de VVRI en de eigenaar van Jongepier Verkeersopleidingen dat ze geen voelsprieten hebben voor maatschappelijke problemen. Populistische prietpraat via het mediakanaal van het CBR; RijschoolPro.
“Beide heren preken uitsluitend en alleen voor de eigen parochie”. Het zijn voor ons uitspraken bedoeld voor de eigen klantenbinding. Verkondigen wat de parochie wil horen. Van ons mag iedere rij-instructeur best wel €60, €70 of €80 per uur vragen, dat kost een timmerman of loodgieter tegenwoordig ook wel. Maar in de rijschoolwereld is niemand, zeker niet de VVRI, Jongepier en veel andere grote spelers, op zoek naar innovatie of mogelijkheden om de rijopleiding betaalbaar te houden voor jongeren tot 20 jaar. “Ze leven kennelijk op een andere planeet; eentje waar iedere jongere een geldboompje op het balkon heeft staan. Een waarin een biertje niet bijna 4 euro kost.”, zegt Pascal Hansen van de VCBA.
“RijschoolPro, een blog dat nimmer een kritische noot laat horen, geeft dit soort types alle ruimte om een deel van de instructiewereld aan zich te binden, maar ondertussen dragen beide heren bij aan het imploderen van de eigen branche. Zo’n Ramzy Othman geeft naar verluidt halve dagen rijles in een peperdure Mercedes. Ja, dan moet je misschien ook wel €100 per uur verdienen. En hij wil dat zijn leden, niemand weet hoeveel dat er zijn, de klanten inzicht geven in de lesprijzen? Zou hij zijn eigen leerlingen ook inzicht geven in de leasekosten van zijn bolide? Kom op!”
Hansen is verbouwereerd: “Als je nu al leest dat er steeds meer mensen zonder rijbewijs rondrijden, dan zou je als branche toch eens in de spiegel moeten kijken en moeten luisteren naar de jongeren. Een rijbewijs is gewoon onnodig te duur geworden sinds 2020.” Othman zou eens een rondvraag moeten doen in de sociale achterstandswijken in de Randstad; Luisteren naar hoeveel jongeren daar €3.050,- kunnen of willen betalen voor hun rijbewijs”
[tekst gaat door onder afbeelding]

Het rijbewijs moet betaalbaar blijven en niet iets exclusiefs worden. Jongepier als opleidiinginstituut zou eens mee moeten denken of een derde van de huidige rijopleiding niet buiten de lesauto kan worden gegeven. Of denkt Simon Jongepier dat zijn klanten, vooral rij-instructeurs, alleen maar les in de auto kunnen geven? Kijkt hij wel eens naar de Formule 1? Waar ’s nachts op simulatoren wordt uitgezocht welke lijnen een coureur zou moeten rijden? Denkt hij wel eens na over de toekomst over innovatie?
Kijkgedrag en sommige andere onderdelen uit de rijopleiding kunnen relatief eenvoudig met moderne technieken worden uitgevoerd, waardoor er minder manuren nodig zijn. Maar de branche is lui, verouderd en verwend. Laat die jongeren, maar €4000 betalen als je dat deelt door 40 jaren dan is het maar een investering van €100 per jaar. Wat een doemdenken. In welke type auto zou die man rijden?”
