Als onafhankelijke rijschool zul je er geen last meer van hebben, want je hebt in de toekomst geen contractuele relatie meer met het CBR. Je laat je leerlingen een zogenaamde particuliere aanvraag doen; nu nog code 00. De kans is aanwezig dat in een ander politiek klimaat de Tweede Kamer voor of na 2025 zal besluiten om het reserveren van praktijk- en andere examens toch weer te regelen zoals de Grondwet dat vereist; op basis van het gelijkheidsbeginsel.
Momenteel geldt er geen quotum voor het B rijbewijs; wel voor tal van andere categorieën. En dat pakt voor middelgrote opleiders desastreus uit. Het aantal opleiders dat scooters, motoren, BE-combinaties en die ene eigen vrachtwagen stil hebben staan neemt steeds meer toe. Gelukkig blijft dat de rijschool met een of enkele auto’s bespaart, maar dat kan na de zomer zo maar weer anders zijn.
“De minister heeft jaren geleden aangegeven hoe duur een scooter opleiding maximaal mag zijn, maar dat tarief is niet haalbaar wanneer je niet ‘klassikaal’ (met bijvoorbeeld 4 leerlingen) na het examen kunt. En dat lijkt al het hele jaar niet meer, tenzij je de een flink quotum hebt. En die volumes hebben eigenlijk alleen de hele grote opleiders. Als je niet drie of vier examenplekken kunt reserveren, op korte termijn, dan moet je bijna 1op1 les gaan geven en dan wordt het examen veel te duur.” aldus een zegsman van VVRC; de Vereniging Voor Rijschool Consumenten.