
De NOS, RTL en anderen publiceerden eerder deze week het zoveelste persbericht uit de koker van het CBR. Het maakt ons duidelijk hoe het gesteld is met nieuwsredacties van ’s lands grootste nieuwsbulletins. Kennelijk worden de redacties bemand door stagiaires of type miepen. Feitenchecks of de bron checken is er niet meer bij. Toch zouden echte journalisten moeten weten dat niet alles dat uit de koker van Alexander Pechtolds organisatie komt persé waarheidsgetrouw is. Dat heeft het verleden vele malen bewezen.
Dankzij WOO verzoeken en onderzoekswerk weten wij dat veel van wat het CBR beweert in de media en Tweede Kamer onjuist is. Onjuiste cijfers lijken de standaard. De ene leugen volgt de andere op. Op de eerste zaterdag na de media-aandacht die het CBR opeiste maakt onze redactie de onderstaande opnames bij het CBR in Enschede. Waar volgens de berichten vanuit het CBR zou worden overgewerkt, om de wachttijden weg te werken …De wachttijd in Enschede is volgens een deze week gepubliceerd onderzoek ruim 20 weken in plaats van de 10 weken die het CBR wereldkundig maakte (zie grafiek onder video’s).
“Natuurlijk weten rijscholen dat het CBR liegt en bedriegt, maar niemand durft er iets van te zeggen. Hoewel deze week is het de Enschedese rijschoolhouder Hans Pierik die bij RTV Oost bevestigt dat het CBR liegt. Hij is de eerste, na voormalig rijschoolhouder Henrie Kamps, die er iets van durft te zeggen in het openbaar. De rest van de Twentse rijscholen laten gewoon de leerlingen voor alle extra kosten opdraaien. Neem bijvoorbeeld de Deldense rijschool Pieper of Verkeersschool Brünen. Het is echt verschrikkelijk” zegt de voorzitter van Consumentenbelang Autorijbewijs (VCBA).

Het CBR doet in haar persbericht voorkomen dat men vooral het eigen personeel moet beschermen tegen onnodig overwerken. De schuld wordt, zoals altijd, neergelegd bij de rijscholen. Ditmaal zijn rijscholen die onder de 30% scoren de sjaak. Maar rijscholen, zoals Rijschool Pieper in Delden, die 42% scoren, maar wel voor iedere leerling bijna 3 examenplekken nodig hebben, omdat ze het CBR standaard een Tussentijdse Toets laten doen, zijn mogelijk een groter probleem dan de groep die nu als schuldige wordt bestempeld.
Overigens is het opmerkelijk dat op vrijdagmiddag om 14.00 uur de Enschedese CBR coach Vianen en kringcoördinator Verheij hun CBR leaseauto’s al voor de deur hebben staan. En op zaterdagmorgen om 10.30 uur staan beide auto’s nog steeds voor de deur. Dat bevestigd niet het beeld van veel overwerken.


Rijscholen en media moeten zich realiseren dat persberichten vanuit het CBR vooral bedoeld zijn om de aandacht af te leiden van het werkelijke probleem. Het CBR kan niet waarmaken wat men de minister heeft toegezegd. Het is falend beleid en dat kan Pechtold niet gebruiken vlak voor zijn contractsverlenging.
Het CBR heeft de minister dit voorjaar in de Tweede Kamer laten zeggen dat het CBR dit najaar de wachttijden weer op orde zou hebben. Dat blijkt nu een leugen te zijn geweest. De tweede keer van deze minister. Wij gaan daarover vragen laten stellen in de Tweede Kamer.
Het CBR heeft niet de eerder beloofde 100 examinatoren aangetrokken, heeft nauwelijks beleidsmatige maatregelen genomen en wil met het persbericht van afgelopen maandag alleen maar valse beeldvorming creëren. De aandacht afleiden van de foute informatie van minister Harbers. Die trouwens bekend staat om verkeerde informatie.
Sowieso is het op zaterdag laten overwerken van examinatoren geen oplossing. Examinatoren blijken er niet toe bereid en als ze het al doen, krijgen ze er twee keer zoveel vrije tijd voor terug. Dan verschuif je het probleem dus alleen maar naar de toekomst.
De Tussentijdse Toets weghalen bij het CBR levert meer dan 100.000 examenplekken op. Maar daartoe is het CBR overduidelijk niet bereid, Dat past niet in hun verdienmodel.
