
De Centrale Ondernemingsraad van het CBR zegt uitermate teleurgesteld te zijn na het bekijken van de fotoshoot in de Rijswijkse bossen. De eerste presentatie van proefontwerpen van de officiële CBR bedrijfskleding vond vorige week plaats in het bijzijn van de directie en twee vertegenwoordigers van de Ondernemingsraad. Maar in plaats van het toegezegde driedelige kostuum (inclusief gilet) bleek bij de eerste presentatie dat de ontwerpers een ander beeld hebben bij het ambt van examinator.
“Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest toen de directie het besluit nam om alle medewerkers bij de theorie- en praktijkexamen geüniformeerd hun belangrijke werk te laten doen. De ontwerpers weten kennelijk niet dat examinatoren vandaag de dag hooggeschoolden zijn. Ze verdienen weliswaar nog wel wat minder dan de minister-president, maar de eisen die het CBR stelt aan de examinatoren liggen tegenwoordig wel op een vergelijkbaar niveau” aldus een van de leden van de Ondernemingsraad.
[tekst gaat door onder afbeelding]

Het CBR is bezig met een transitie van uitvoerder naar publieke dienstverlener, wat onderdeel uitmaakt van de strategische koers voor de periode tussen 2022 en 2026. “Deze nieuwe identiteit wordt extra benadrukt door een sterke huisstijl, waarvan bedrijfskleding en uniformiteit belangrijke pijlers zijn”, is te lezen in een openbaar document waarin de aanleiding voor deze beslissing wordt toegelicht.
bron: CBR.nl
Dat er hoge eisen worden gesteld aan CBR examinatoren wordt steeds duidelijker; slechts 1 op de 10.000 sollicitanten komt sinds het aantreden van de huidige algemeen directeur door de voorselectie. Het online assessment vormt volgens de HRM afdeling al een enorme barrière. “Die is ontwikkeld door dezelfde mensen als die Elon Musk [Twitter, SpaceX, Tesla, red] adviseren. Die test zorgt ervoor dat alleen de allerslimsten in ons land in aanmerking komen voor de tweede fase van de intake; de gehoorzaamheidstest.”