Rijbewijs niet langer betaalbaar dankzij Cees, Alexander of Ramsie?

Loading

Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, roepen het CBR en de in de Koepel ‘georganiseerde’ opleiders dat het rijbewijs minimaal €3.000 moet kosten. Maar liefst €500 duurder dan in 2021. Ramsie Othman, de vicevoorzitter van de VVRI – een groep rijscholen uit de Randstad – roept de overheid zelfs op om de rijschoolwereld vrij te stellen van BTW. Othman, Pechtold en veel anderen vinden dat een uurtje rijles wel €70,– mag gaan kosten. En CBR examinatoren blijven maar roepen dat je een redelijke kans hebt om de eerste keer te slagen als je een tussentijdse toets hebt gedaan en tussen de 40 en 50 uur rijles hebt gehad. Waanzin!

Gelukkig zijn er ook marktpartijen, zoals de landelijk bekende Rijschool L, die wel proberen te innoveren. In de regio Oost, zeg maar Twente, adverteert de rijschool met de Rijopleiding In Stappen 3.0; een all-in rijopleiding die maximaal €2150,– kost. Voldoende rijlessen om een goede kans te maken.

De initiatiefnemers hebben vorig jaar met succes een pilot georganiseerd met 35 leerlingen. Daarvan slaagde meer dan 80% bij het eerste examen; geen tussentijdse toets!

VCBA, Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs, trekt aan de bel bij de politieke partijen. Er is een brandbrief onderweg naar de partijbureaus van BBB, CDA, PVV, Groen/Rood (de combinatie van GroenLinks en PvdA). In de brandbrief vraagt de consumentenorganisatie aandacht voor de ongewenste en onrechtmatige invloed die het CBR uitoefent op de rijopleiders. Het prijsopdrijvende effect van de door het CBR zelf ontwikkelde en opgedrongen RIS opleiding (ook een rijopleiding in stappen) is onwenselijk én onwettig. Het zijn oneerlijke handelspraktijken van een onbetrouwbare overheidsinstantie.

Het CBR profileert zich sinds het aantreden van Alexander Pechtold als dé aangewezen overheidsinstantie om te waken over de verkeersveiligheid. Maar die rol is het CBR geenszins door de wetgever toebedeeld; die eigent het CBR zichzelf simpelweg toe. Het is dankzij de zwakte van het Directoraat Generaal Mobiliteit en vooral haar directeur Cees van der Burg dat het CBR Nederland kan wijsmaken dat een goede (lees dure) RIS opleiding, die het CBR zelf heeft ontwikkeld, exploiteert én aan opleiders opdringt, zorgt voor meer verkeersveiligheid. Puur bedrog!

Alexander Pechtold en Cees van der Burg liegen en bedriegen. Dat blijkt uit de beweringen van de hoogste baas op het terrein van de verkeersveiligheid binnen het Ministerie. Geertje Hegeman heeft dat in 2021 in een tv-programma al duidelijk gemaakt: er is nauwelijks onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat het verkeer veiliger wordt als je een (te) dure rijopleiding volgt. “Je hoeft geen rijles te volgen…” zijn de letterlijke woorden van Geertje Hegeman.

Het CBR slaat door in haar eigen hartenwens om maximale invloed te krijgen op de rijopleiding. En dankzij zwakke broeders in de KRV (koepel) dreigt dat nog te lukken ook….

Gerelateerde berichten