VCBA wil gesprek met minister over onbehoorlijk lange wachttijden!
De landelijke vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs wil nog voor de zomervakantie een gesprek met Minister Mark Harbers. Inzet is het bespreken van de chaos bij het CBR met betrekking tot de sterk oplopende wachttijden. VCBA zegt honderden klachten te hebben ontvangen via het klachtenportaal klagenovercbr.nl.
“Wij horen van rijscholen dat zowel de minister als het CBR trots zijn op het aantal praktijkexamens dat in 2022 is afgenomen door het CBR. De minister heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat dit er vorig jaar ruim 700.000 waren. Wij hebben bewijs dat dit niet waar is” zegt voorzitter Hansen van VCBA.
VCBA zegt het argument van het CBR dat de problemen nog steeds te wijten zijn aan Corona weinig geloofwaardig te vinden.
“Verder is ons gebleken dat kandidaten die de door het CBR ontwikkelde Rijopleiding in Stappen (R.I.S.) hebben gevolgd voorrang krijgen. In dat kader gaan wij een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt en willen wij een gesprek met de minister of een hoge ambtenaar van het Directoraat Generaal Mobiliteit. Dit kan zo echt niet langer. Gedupeerde leerlingen moeten soms wel meer dan vijfhonderd euro extra kosten maken omdat ze onbehoorlijk lang moeten wachten”.
Volgens VCBA zijn er in 2022 ook nog eens ruim 100.000 examenplekken verloren gegaan door de zogenaamde Tussentijdse Toets. Het VCBA is tegen deze formatieve toets, omdat die niet behoort tot de kerntaken van het CBR.
Het CBR is volgens de vereniging een exameninstituut van de overheid en moet geen verkapt commercieel opleidingsinstituut worden.
