
Via Facebook maken mensen in Amsterdam en omstreek kennis met het nieuwste aanbod van de Amsterdamse ondernemer Sjaam Kalloe. Al jaren is Kalloe de grootste klant van het CBR als het gaat om de reservering van praktijkexamens. In 2022 maar liefst 10.000 stuks. Top-Drive, of autorijschool L, bracht vorig jaar meer dan een miljoen euro in het laatje van het CBR. Maar nu het CBR de Rijschool Administratie Kantoren een halt wil toeroepen komt het ondernemersbloed weer omhoog bij Kalloe.
‘Een goede ontwikkeling van Top-Drive’ zegt de voorzitter van de Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs. ‘We moeten niet vergeten dat de Europese wetgeving in feite geen rijopleiding vereist om een praktijkexamen te doen. Dat de hele rijschoolwereld volgzaam doet wat het CBR hen opdringt mag ieder voor zich weten, maar het fabeltje dat een goede rijopleiding zorgt voor een hogere verkeersveiligheid is sinds december 2021 uitgewerkt. Toen heeft de hoogste ambtenaar van het ministerie al in een tv-programma verteld dat hier eigenlijk geen enkel bewijs voor is. Tegelijkertijd vertelde zij, Geertje Hegeman, dat het toezicht op de rijopleiding geen taak is voor het CBR.
[tekst gaat door onder video]
‘Initiatieven zoals dat van Top-Drive zijn van harte welkom. Als er rijscholen zijn die op deze manier willen denken en handelen dat is dat alleen maar in het belang van die 42% van de jongeren die de toch een rijbewijs willen behalen. Ik lees de reacties wel van traditionele rijscholen die roepen dat drie- tot vierduizend euro voor je rijbewijs verdeeld over 30 tot 40 jaar dat je er plezier van hebt toch heel redelijk is. Maar jonge mensen die laat hebben van studieschulden en hogere huren hebben niets aan de wijsheid’ aldus consumentenbelang.
Volgens Hansen zijn de ontwikkelingen zoals in Amsterdam te verwachten nu het CBR constant hoge prijzen in de media rondbazuint. ‘En ik denk dat er voor rijscholen die wel vinden dat hun leerlingen straks onder het nieuwe CBR regime (met het CBR leerlingvolgsysteem) zo’n vierduizend euro gaan betalen nog voldoende klanten overhouden. Laat de jongeren gewoon de vrije keuze, zoals de wetgever dat heeft bedoeld’.