SCHOKKEND: ‘Rijswijkse examinator Monique de Rooij zette mijn lesauto opzettelijk stil op de spoorwegovergang!’

Leestijd: 3 minuten

Loading

In een interview voor het tv-programma Onrecht is de voormalig Haagse rijschoolhouder Kris Kalloe duidelijk: ‘Het was in mijn ogen een terroristische daad vanuit het CBR. Wonder boven wonder vielen er geen doden of gewonden. De CBR examinatrice zei nog geen week na het fatale ongeval, waarbij mijn lesauto door twee treinen werd aangereden op spoorwegovergang ‘t Haantje bij Rijswijk: ‘Als ik dat wil zet ik nog een lesauto van jouw op de spoorwegovergang stil.’

Het nationaal loket Onrecht maakt een nieuwe serie tv-programma’s, voorheen uitgezonden via PowNed/NPO3, waaruit blijkt dat de kwestie met de Haagse rijschoolhouder Kris Kalloe niet uniek is. Ook andere rijscholen zijn sinds 2000 structureel geïntimideerd en kapotgemaakt door CBR examinatoren. Machtsmisbruik, intimidatie en integriteitsschendingen zijn aan de orde van de dag bij het zelfstandig bestuursorgaan en de minister weet ervan.

Kenners omschrijven de gang van zaken van destijds als bijzonder opmerkelijk. “Iedereen kende spoorwegovergang ’t Haantje in Rijswijk. Die stond bekend als de gevaarlijkste van Nederland. Wij vroegen ons destijds al af hoe het een CBR examinatrice kan overkomen om op die levensgevaarlijke plek een examenvoertuig stil te laten vallen. Dat raadsel is nooit opgelost, maar had tientallen of honderden doden en gewonden tot gevolg kunnen hebben gehad. Heeft die rijschoolhouder echt alle schade aan de NS moeten betalen?? Wat een schande!’ aldus een lokale journalist.

Spoorwegovergang ’t Haantje in Rijkswijk werd in 2021 gesloten; het was jarenlang de gevaarlijkste spoorwegovergang in Nederland.

Het verhaal van Kris Kalloe is schokkend en dramatisch. In het interview kijkt de 56-jarige Kalloe terug op de periode waarin zijn leven een dramatische wending kreeg.

‘Bent u de Amsterdamse Kalloe of die andere? Vraagt de examinator aan Kris Kalloe. Kennelijk is dat belangrijke informatie in de tijd dat het CBR Kris Kalloe ‘wilde aanpakken’

De ‘Amsterdamse Kalloe’ is zijn oudere broer Sjaam. Het CBR in Amsterdam heeft al eens ‘kennis gemaakt’ met de oudste van beide broers. ‘Sjaam Kalloe gooide in al zijn boosheid ooit al eens alle computers van de tafel in de examenzaal bij het CBR in Amsterdam. Ook sloeg hij een ruit door van een lesauto met een examinator, terwijl de politie achterin de lesauto zat. Sjaam Kalloe heeft mogelijk iets in handen tegen lokale CBR-ers of CBR-ers zijn bang voor hem’ zegt een anonieme bron.

Tot op de dag van vandaag is er, zo verklaard een voormalig CBR examinator anoniem. Een ‘heus staakt-het-vuren’ tussen het CBR en de mede-eigenaar van het Amsterdamse Top-Drive. ‘De Top-Drive formule wordt gedoogd en de verstandhouding tussen de examenmanagers en de succesvolle ondernemer wordt als ‘bijzonder’ omschreven. Top-Drive en Rijschool L zijn door de jaren heen de grootste klant geworden van het CBR en het meest opmerkelijk is: er werkt niemand met een WRM- bevoegdheid. Top-Drive is een zogenaamd rijschooladministratiekantoor [RAK] geen echte rijopleider. Ze bemiddelen in praktijkexamens. Strikt legaal en al jarenlang met instemming of goedkeuring van het CBR. Veel rijscholen maken gebruik van hun service en kunnen daardoor het CBR slagingspercentage van hun eigen ingeschreven rijschool manipuleren. Eveneens een door het CBR gedoogde werkwijze en ook Marion Smit; de plaatsvervangend Directeur Generaal Mobiliteit op het ministerie van I&W, weet hiervan.

In het interview voor een aflevering van het tv-programma ‘Onrecht’ blikt Kris Kalloe terug:

‘Het was in de tijd dat het CBR een wetswijziging wilde; men wilde dat examenvoertuigen voortaan verplicht achterportieren hadden; de welbekende 4-deurs versie. Dat was rond het millennium. Anders dan in andere landen wilde het CBR persé dat de examinator op de passagiersstoel kon plaatsnemen. In Duitsland en België zitten volgens mij de examinatoren op de achterbank. ‘Kennelijk is het daarom ook zo dat het 2e gaspedaal sinds die tijd door examinatoren wordt afgekoppeld voor iedere examenrit.’ aldus de jongste Kalloe.

‘Door mijn lesauto op de rails stil te zetten en te laten aanrijden door een trein werden de kansen ineens groter dat de wetswijziging er door zou komen. Toenmalig CBR adjunct-directrice Vera Bergkamp deed er lacherig over toen ik deze verdenking destijds uitte. Wel deed ze mij een schikkingsvoorstel, maar die is ze uiteindelijk nooit nagekomen. Jaren later zag ik haar als voorzitter van de Tweede Kamer. Een verschrikkelijke vrouw en ik ben nu nog steeds doodsbang voor haar. Zij was het volgens mij die mij liet intimideren door examinatoren’.

Tevergeefs wacht de Haagse geruïneerde rijschoolhouder sinds begin van dit jaar op eventuele onderzoeken naar het onrechtmatig ontkoppelen van het 2e gaspedaal. Hij schreef meerdere instanties meermaals aan en stuurde zelfs de voorzitter van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, Chris van Dam, een brief. Al maanden blijft het stil vanuit de officiële instanties en weigert CBR directeur Pechtold zijn vragen inhoudelijk te beantwoorden.