Klokkenluider: ‘Na 2025 stort rijschoolwereld in door wanbeleid CBR en falende topambtenaren DGMO!’

Vijfjarig evaluatie door Deloite maakte in 2022 al duidelijk dat het CBR structureel te weinig examinatoren heeft na 2025!

Loading

Al in 2020 schreef de Needse rijschoolhouder Henrie Kamps op zijn blog RijschoolProfs.nl dat in 2025 de rijschoolbranche zou imploderen. Op dat moment gaf de Achterhoeker al bijna drie jaar rijles en deed hij onderzoek naar de problemen vanuit het CBR. Nu, bijna vijf jaar later, is hij nog meer overtuigd van zijn voorspelling. ‘Het CBR trekt de rijschoolbranche in een onomkeerbaar proces, waardoor veel rijscholen moeten stoppen’, schrijft hij op het blog RijschoolProfs. Een blog voor onafhankelijke, niet bij het CBR ingeschreven rijscholen.

‘Ach, weet je. Na de vele brieven en waarschuwingen aan de huidige directie van DGMO, Kees van der Burg en Marion Smit (inzet), weet ik voldoende. Wanneer deze topambtenaren bewust alle gele en rode lichten negeren en toch vinden dat het CBR een goed functionerend zelfstandig bestuursorgaan is, wie ben ik dan om dat te bevechten. Het is in feite hetzelfde als in het verkeer. Ik wacht gewoon af tot het botst en bouw ondertussen liever aan innovatieve opleidingsconcepten die straks nodig zijn om jongeren die nu de basisschool verlaten een goede betaalbare rijopleiding aan te bieden.’ aldus Henrie Kamps (62).

‘Alle maatregelen die het CBR sinds 2019 bij het B rijbewijs neemt bevestigen alleen maar wat ik bijna vijf jaar geleden al voorspelde. Ze vernietigen de rijschoolwereld en maken het rijbewijs onbetaalbaar en onhaalbaar. Het enige verschil met de tijd dat het CBR in 2019 onder verscherpt toezicht, ik noem dat ‘onder curatele’, werd gesteld door de toenmalige minister Cora van Nieuwenhuizen is dat Alexander Pechtold nu de algemeen directeur is. Die is beter in staat om de werkelijke problemen binnen zijn zbo [zelfstandig bestuursorgaan, red.] te camoufleren en critici of klokkenluiders kapot te maken. Binnen een tot twee jaar heeft de rijschoolwereld dezelfde problemen als vorig jaar op Schiphol’

Volgens Kamps ligt de verantwoordelijkheid bij directeur generaal Mobiliteit Kees van der Burg en zijn plaatsvervanger Marion Smit (zie boven). Beiden zijn veelvuldig geïnformeerd, maar ontkennen op de hoogte te zijn van de toenemende problemen bij het CBR en integriteitsschendingen door Pechtold. De Rapportage 2e wettelijke evaluatie CBR spreekt al boekdelen, maar die hebben Van der Burg en Smit kennelijk niet gelezen.

‘Ze hebben in de wetenschap wat er werkelijk mis gaat onder en door Pechtold zijn contract voor vier jaar verlengd. Wanneer iemand geacht wordt zelfstandig te zijn, maar de verantwoordelijkheid niet aan kan of misbruikt, dan moet er worden ingegrepen. Die taak ligt bij deze twee topambtenaren en de minister. De laatste is echter een ’tijdelijke Paus’. Die komt en gaat.