Vooral lege vakken op CBR examenterreinen regio Oost-Nederland!

Leestijd: 3 minuten

Loading

Minister Harbers beloofde de Tweede Kamer in mei vorig jaar, gebaseerd op prognoses vanuit het CBR dat de reserveringstermijn bij het CBR rond de Kerst 8-10 weken zou zijn. Het CBR beweerde in februari dit jaar in diverse media dat de gemiddelde reserveringstermijn was gedaald tot 6,9 weken. Toch blijkt uit maandelijks onderzoek op basis van CBR TOP data – uitgevoerd door de consumentenorganisatie VCBA – dat het ict reserveringsplatform van het CBR een heel ander beeld laat zien. De gemiddelde reserveringstermijn (wachttijd) loopt op en bedraagt per 8 mei jl. landelijk gemiddeld tussen de 18-22 weken. Dat beeld is nu al bijna twee jaar onveranderd. ‘Het CBR en haar algemeen directeur liegen tegen de Tweede Kamer en de bevolking.’ is de keiharde conclusie van VCBA

“Vandaag deden wij onderzoek op een drietal locaties.”Wij tellen hoeveel examenvoertuigen er 10 minuten voor aanvangstijd van het examen klaar staan op het examenterrein. Rijscholen moeten namelijk verplicht tien minuten voor de aanvangstijd klaar staan; dat betekent met de neus vooruit zodat de examinator voorwaarts kan vertrekken. De gereedstaande examenvoertuigen zijn daardoor simpel te tellen. En het maakt niet uit of ze een tussentijdse toets, praktijk- of herexamen of andersoortig rijexamen doen. In alle gevallen is het examencapaciteit.

Uit onderstaande foto’s kan een ieder constateren dat het CBR nauwelijks praktijkexamens of tussentijdse toetsen uitvoert. In veel gevallen slechts 30% van de capaciteit van voor Corona. Uit niets blijkt dat het CBR zich inspant om de beloftes van de minister waar te maken.’

[tekst gaat door onder de foto’s]

De VCBA heeft vorig jaar meerdere malen het Directoraat Generaal Mobiliteit van het ministerie melding gedaan van grootschalige zwendel met de examencapaciteit, misleiding met een vals CBR slagingspercentage en andere oneerlijke handelspraktijken. Tevergeefs; verantwoordelijk topambtenaar Marion Smit [plv directeur generaal] loog in haar enige schriftelijke reactie en reageerde daarna nooit meer op nieuwe brieven of meldingen. Zelfs niet op een brandbrief.

[tekst gaat door onder de tabel]

een deel van de lijst met werkelijke reserveringtermijnen bij het CBR

‘We zien dat Enschedese examinatoren enkele dagen per week werkzaam zijn op andere locaties en een deel van het Enschedese team rijdt zelfs naar andere provincies. Het CBR heeft dat voorbije jaren niet eens genoeg examinatoren opgeleid om het jaarlijkse natuurlijke verloop op te vangen. Nu heeft de minister zo gek gekregen om de wetgeving te gaan aanpassen. Wij denken dat er eerst maar eens een onafhankelijk onderzoek of parlementaire enquête moet komen. Het is chaos bij het CBR. En de maatschappelijke impact daarvan is groot; honderdduizenden jongeren zijn financieel gedupeerd door dit wanbeleid en het dreigt nog veel erger te worden. De rijopleiding kost volgend jaar al bijna €4.000 per persoon… als je de eerste keer tenminste slaagt”